Valorizarea experiențelor multiculturale prin intermediul proiectelor internaționale

13 aprilie 2022  |  18:48  |  👁 574 Vizualizari


Proiectele internaționale își propun, de cele mai multe ori, ca obiectiv general îmbunătățirea nivelului de pregătire al elevilor din școală, folosind metode, tehnici și instrumente moderne, eficiente aplicate și verificate pe plan european. În ziua de astăzi, când schimbările au loc într-un ritm alert, este evident că elevii și profesorii deopotrivă sunt în căutarea unor abordări inovative ale procesului instructiv-educativ care să crească calitatea educației și să le sporească motivația. În felul acesta, profesorii au  șansa  de a intra în legătură cu sisteme educaționale variate, facilitându-se adoptarea de bune practice.

Plecând de la nevoile de dezvoltare identificate, am îmbrățișat oportunitatea oferită de Asociația ,,Un strop de fericire” și am participat în perioada 28.02- 07.03.2022 în Proiectul Erasmus+ “Digitally” din Estonia care avea ca scop principal dezvoltarea competențelor pentru a utiliza instrumente online și digitale în vederea implementării acestora în activitățile de la clasă și a creșterii implicării tinerilor, atât la ore, cât și în activitățile extracurriculare din afara școlii.

Care au fost principalele motive pentru a participa la acest proiect de mobilitate? Dobândirea de abilități practice, relevante pentru locul nostru de muncă și pentru dezvoltarea profesională, experimentarea și  dezvoltarea de noi practici de învățare și metode de formare, împărtășirea propriilor cunoștințe și abilități cu tineri sau alți profesori.

Încă de la prima întâlnire cu colegii noştri din Estonia și din țări precum Cehia, Portugalia, Italia și Spania am înteles că acest proiect își propune mult mai mult decât să ne familiarizeze cu platforme digitale inovatoare. În zilele care au urmat, am discutat despre utilizarea actuală a rețelelor sociale în rândul tinerilor și am analizat potențialul rețelelor sociale ca instrument de implicare în dinamica vieţii sociale. Drept urmare, am analizat riscurile utilizarii online a mass-mediei și importanţa formării gândirii critice ca abilitate de combatere a dezinformării sau a formarii unor opinii. De pildă,  în acest sens am dori să prezentăm pe scurt unul dintre cele mai interesante jocuri de rol propuse de organizatori, desfăşurat pe o platformă creată de aceştia. Jocul s-a numit ,,Procesul Sleepyville 2022” şi a vizat soluţionarea unei probleme a comunităţii din acest oraş, Sleepyville. Mai exact, această comunitate mixtă se confrunta cu dorinţa minorităţii musulmane de a construi o moschee în centrul oraşului. Trebuie precizat faptul că, în ultimii 60 de ani, comunitatea musulmană a crescut în această zonă şi contribuţia ei socială este semnificativă.  Întregul proces decizional s-a desfăşurat online, pe paginile de facebok ale diverselor grupuri şi partide convocate în luarea deciziei privind construirea moscheei. Cei implicaţi erau primarul oraşului, Consiliul Consultativ al oraşului, Asociaţia ,,Trecut – Prezent”, partidul ce reprezenta ,,Diversitatea”, reprezentanţi nonguvernamentali ai comunităţii musulmane, precum şi cei ai tinerilor oraşului, Partidul tradiţionalist, Partidul populist. Toate aceste grupuri au fost invitate să posteze pe această platformă comună impresii, opinii, sugestii privind poziţia adoptată în raport cu topicul propus. Rezultatele acestui exerciţiu – joc au configurat un pattern al comunicării online şi al formării de opinii. S-a constatat o dinamică specifică a opiniilor create cu ajurorul instrumentelor digitale, precum şi faptul că acestea contribuie considerabil la validarea/invalidarea/amplificarea unor mesaje, prin impactul social major, prin apelul la forme ale comunicarii nonverbale şi paraverbale, prin accesul nemijlocit pe care toţi membrii comunităţii îl aveau în timp real la procesul decizional.

Pentru noi, acest tipar creativ de învătare propus de organizatori nu a fost, bineînţeles, o noutate absolută, însă a fost mai degrabă o redefinire a flexibilităţii noastre în ceea ce priveşte construirea contexului de învăţare. Am putea zice că prin aceste tipuri de exercitii la care am fost expuşi secvenţial ca metode de lucru în cadrul proiectului ne-am dezvoltat sau ne-am creat un  ,,mozaic” de aptitudini creative, prin valorificarea unor situaţii reale (simulari de situaţie, joc de rol).

În ceea ce priveşte instrumentele online, cele care ne-au atras atenția în mod special și pe care dorim să le introducem în activitățile noastre cu tinerii pentru promovarea, gestionarea și dezvoltarea unui conținut captivant sunt:

Canva– este un instrument fantastic pentru oricine are nevoie să facă grafică pentru web cu ajutorul căruia se pot crea materiale vizuale cum ar fi flyere, postere, etc www.canva.com

Padlet– este o aplicaţie online care permite utilizatorilor să-și exprime cu ușurinţă opiniile pe un subiect comun pe un „avizier” virtual (wall). Peretele este, de fapt, o pagină web unde utilizatorii publică scurte mesaje conţinând text, imagini, clipuri video şi / sau legături. (padlet.com);

Miro– un website foarte folositor pentru alcătuirea de proiecte, pentru că servește ca o tablă digitală pe care toți membrii echipei o pot accesa oricând, oriunde și totul în timp real. Acest lucru este important pentru managementul proiectelor, colaborarea în echipă, și cu adevărat tot ceea ce implică productivitate și dezvoltare.  https://miro.com/

Mailchimp– este un mediu excelent pentru crearea și administrarea campaniilor de e-mail marketing – fie că ești un începător absolut, fie un utilizator mai avansat într-ale marketingului sau programării;

Actionbound– o platformă care oferă posibilitatea user-ului să creeze activități pentru tineri astfel încât aceștia să poată descoperi  spații noi, dar și să îi cunoască  mai bine pe cei din grupul cu care participă la activități. Participanții sunt provocați să îndeplinească o misiune. Odată pornită aplicația, se scanează codul de lansare pentru misiunea respectivă, se înscrie numele participanților și apoi se urmărește parcursul sub formă de enigme, quizz-uri și provocări. Prin ActionBound, se poate crea un parcurs sau o misiune sub forma unor vânători de comori sau raliu cultural;

Thinkific– este un generator de cursuri online cu cele mai bune instrumente de creare de conținut și CMS (Content Management System).

Realizările personale ca urmare a participării la acest proiect sunt legate de faptul că am devenit mai bune cunoscătoare și utilizatoare a instrumentelor și aplicaților digitale. Pe plan profesional, lecțiile noastre au devenit mai captivante, întrucât am creat lecții interactive pe care elevii  le consideră foarte interesante. De asemenea, ne-am schimbat abordarea cu privire la strategiile de predare încurajând elevii să folosească gândirea critică și să-și formeze opinii obiective asupra diverselor subiecte abordate. Am înțeles mai mult ca niciodata că nu vom putea niciodată să ne atingem în totalitate obiectivele dacă nu vom reuși să stârnim curiozitatea elevilor nostri, să creăm un echilibru între ceea ce trebuie să facă și ceea ce le place, iar instrumentele digitale reprezintă, cu siguranță, puntea de legătură.

 

Profesor de limba engleză Lungan Cristina

Profesor de limba şi literature română Catrinescu Irina

C.N. „Al. I. Cuza” Ploiești, Prahova

Distribuie:

Ne puteti gasi si pe Facebook!

Dati-ne un LIKE si fiti la curent cu ultimele articole.