O singură Dacia nemaivăzută în ultimii aproape 30 de ani a supravieţuit până astăzi şi încă mai poate fi întâlnită circulând pe şoselele din România, fiind vorba de un model D Estafette, o dubiţă în care încap opt oameni şi care a fost salvată datorită unui pasionat de maşini de epocă, un tânăr inginer mecanic din Braşov, Levente Dudi,
El a muncit timp de cinci ani să restaureze această maşină ajunsă acum unică la noi în ţară, deşi înainte de 1990 au fost fabricate în total 624 de astfel de modele.
Cea mai rară Dacia din România, singura astfel de autoutilitară fabricată la uzina de la Mioveni înainte de 1990, a avut ca model de plecare o autoutilitară Renault care mai poate fi întâlnită şi acum în Franţa, fiind gândită iniţial ca o maşină de marfă, însă cea de la Braşov, unde locuieşte Levente Dudi, fiind adaptată să poată transporta şi persoane.
Pasionat de maşini de epocă încă din copilărie, când a văzut o maşină veche la un unchi al mamei sale, Levente Dudi şi-a cumpărat prima maşină în 2004, odată cu primii bani. De atunci a reuşit să aibă o colecţie formată din şapte maşini de epocă. Vedeta este însă Dacia Estafette, cumpărată în 2011, după patru ani de căutări.
După ce a cumpărat maşina, Levente a muncit cinci ani la restaurarea ei. Practic, maşina era o rablă cu care nu se putea circula, avea doar acte şi caroserie.
Potrivit proprietarului şi organizatorului raliului de maşini de epocă de la Sibiu, Sorin Itu, această Dacia este unică în România, fiind singura funcţională din toate 642 de exemplare care au circulat înainte de 1990 pe drumurile de la noi.
Nu doar că este singura Dacia Estafette cu care se mai poate circula, dar din toate care mai există în România, doar aceasta are în interior o băncuţă pe care încap şase oameni.
Faptul că este o dubiţă îi face pe mulţi care o văd azi să se gândească că această Dacia era în anii ’70 una care inspira spiritul hippie, semănând oarecum cu mult mai celebrul model de dubiţă Volkswagen, care a făcut istorie în acei ani.
Fabricată la Mioveni, Dacia Estafette de la Braşov a fost înmatriculată prima dată în 1977 la o unitate militară din Bucureşti, care deservea Comitetul Central.
După Revoluţie, maşina a ajuns în curtea unei alte unităţi militare, la Constanţa, de unde a fost cumpărată de un constănţean, de la care a fost achiziţionată de braşoveanul Levente Dudi.
Se presupune că această Dacie a fost folosită pentru transportul cadourilor de protocol de la Ministerul Apărării, asta după ce actualul proprietar al maşinii a găsit o carte de vizită a fostului ministru Victor Babiuc atunci când a demontat autovehiculul.
Maşina are acum culoarea roşie, specifică tractoarelor care se fabricau la uzina din Braşov, însă iniţial ea a fost vopsită verde şi pe urmă gri.
Dacia unicat de la Braşov a făcut anul trecut 3.000 de kilometri, însă este scoasă din garaj doar la reuniuni ale colecţionarilor de maşini de epocă sau la parade.
Dacia Estafette va fi vedetă anul acesta în august, la Sibiu Rally România, un raliu al maşinilor de epocă, unde bătrânele maşini vor avea de înfruntat Transfăgărăşanul.
Claxonată că merge prea încet de unii şoferi, Dacia unicat de la Braşov face senzaţie peste tot, pentru că majoritatea românilor se minunează de această maşină, numai cei mai în vârstă aducându-şi aminte că acest model a fost printre cele folosite în acei ani de Poşta Română.
Cu mii de kilometri la bord, ultima Dacia Estafette românească restaurată rulează o frumoasă poveste pe patru roţi mici, cu două faruri mari şi încă trece cu brio testul de supravieţuire pe drumurile din România.
Sursa: Agerpres
Dati-ne un LIKE si fiti la curent cu ultimele articole.