Noi reguli pentru bănci și casele de amanet: Informarea clienților despre procedurile de insolvență este obligatorie

21 iulie 2022  |  08:50  |  👁 283 Vizualizari


Instituțiile bancare, cele nebancare (IFN) și casele de amanet sunt obligate să informeze clienții despre procedurile de insolvență a persoanelor fizice.

De asemenea, toți comercianții vor trebui să afișeze la loc vizibil un afiș prin care să le aducă la cunoștință consumatorilor despre soluționarea alternativă a litigiilor (SAL).

Noile obligații se regăsesc în două ordine ale ANPC publicate săptămâna aceasta în Monitorul Oficial.

Ordinul va intra în vigoare în 60 de zile de la publicare, adică din 17 septembrie 2022.

Reguli mai stricte

Ordinul ANPC vizează introducerea obligației pentru bănci, IFN-uri și pentru casele de amanet de a furniza clienților, pe hârtie, e-mail sau alt suport durabil, informații despre procedurile insolvențe persoanelor fizice.

Așa cum prevede Legea 151/2015, există trei proceduri de insolvență a persoanelor fizice:

-procedura de insolvență pe bază de plan de rambursare a datoriilor;
-procedura judiciară de insolvență prin lichidare de active;
-procedura simplificată de insolvență.

Din 17 septembrie, băncile, IFN-urile și casele de amanet sunt obligate să afișeze un mesaj despre procedurile de insolvență „la loc vizibil, în spațiul de comercializare sau, după caz, de prestare a serviciului, lângă orarul de funcționare sau lângă casele de marcat”.

De asemenea, operatorii care au și site-uri sunt obligați să afișeze o pictogramă pe prima pagină a site-ului. Anunțul va trebui să aibă asociat un link care duce către secțiunea Insolvență persoane fizice din cadrul paginii oficiale a Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor.

În 45 de zile de la intrarea în vigoare a ordinului, adică din 1 noiembrie, ANPC va începe să facă verificări dacă operatorii și-au îndeplinit obligația de afișare a plăcuței și a pictogramezi cu insolvența.

Informarea consumatorilor cu privire la soluționarea alternativă a litigiilor

Referitor la al doilea act normativ publicat, marți, este un ordin ANPC legat de informarea consumatorilor cu privire la soluționarea alternativă a litigiilor.

ANPC le cere tuturor comercianților să afișeze o plachetă informativă despre SAL pentru ca toți consumatorii să fie informați despre mecanismul prin care pot rezolva problemele pe care le au cu comercianții, în afara instanțelor de judecată.

Acest ordin intră în vigoare pe 18 august, aceasta fiind data de la care placheta și pictogramele de informare vor trebui afișate obligatoriu.

ANPC va începe să controleze acest aspect începând din 2 septembrie.

În cazul comercianților cu sedii fizice, placheta va trebui plasată lângă casa de marcat, orarul de funcționare, în spațiul de comercializare sau, după caz, de prestare a serviciului, inclusiv a serviciilor turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion.

În cazul comercianților care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi online și/sau publicitate la produse și/sau servicii, la servicii turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, inclusiv ecommerce, informarea se va face prin două pictograme diferite, ce vor trebui să fie afișate pe prima pagină a site-ului. Cele două pictograme vor avea două linkuri asociate, unul către secțiunea SAL din cadrul ANPC și unul către Platforma online de soluționare alternativă a litigiilor.

„Sunt exceptați de la prevederile prezentului ordin comercianții care activează în sectoarele/domeniile pentru care sunt constituite entități SAL specifice, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 38/2015 privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, cu modificările ulterioare”, prevede ordinul.

Distribuie:

Ne puteti gasi si pe Facebook!

Dati-ne un LIKE si fiti la curent cu ultimele articole.