- Atenție și memorie: dacă se concentrează pe o activitate minimum 20 de minute, ilustrează prin desen o secvență dintr-o povestioară citită de adult, colorează cu o culoare indicată un obiect dintr-un șir
- Categorizare: Sortează obiectele în categorii, clasificându-le și comparându-le după un criteriu (mărime, culoare, formă); Identifică un obiect care nu aparţine unui grup
- Limbaj și comunicare: Răspunde la întrebări, având ca suport o imagine/fotografie, Identifică, în mediul apropiat, mesaje scrise sub formă de simboluri (etichete, semne de circulație) pe care le întâlnește în mediul apropiat; Identifică sunetele cu care începe un cuvânt (maximum 3 cuvinte, cuvinte care nu încep cu aglomerări de consoane)
- Competențe matematice: Estimează global cantitatea (mai multe, mai puține, tot atâtea), lungimea (mai lung, mai scurt), utilizând jucării/ obiecte
- Competențe sociale și emoționale: Împărtășește celorlalți informații despre jucăria/ jocul preferat, recunoaște emoții (bucurie, tristețe, mirare) vizualizând un și de imagini/ fotografii.
Dacă cel mic are un scor de 75%-100% , se recomandă înscrierea lui în clasa pregătitoare. Dacă procentajul este sub 75%, se recomandă înscrierea în grupa mare de grădiniță.
Copiii, distribuiți aleatoriu în clase
Marea noutate a procedurii de înscriere din acest an este faptul că, la nivelul întregii țări, Ministerul Educației recomandă ca elevii înscriși să fie distribuiți în clase pe baza unei proceduri transparente, aleatorii, iar învățătorii să fie repartizați la fel. Liliana Toderiuc Fedorca, inspector școlar general adjunct în cadrul Inspectoratului Școlar al Municipiului București, a oferit o serie de detalii despre această procedură:
“ISMB propune exemple de algoritm, de tipul aleatoriu/ alfabetic (ordonarea alfabetică pe școală și distribuirea pe clase, în ordine alfabetică, câte un elev la fiecare clasă existentă: elevul 1 – repartizat la clasa pregătitoare A, elevul 2 la clasa pregătitoare B, ș.a.m.d) tragere la sorți în ședință publică organizată de școală. De asemenea, propunem ca repartizarea la clasă a profesorilor pentru învățământ primar să fie realizată tot prin tragere la sorți”, a precizat ea pentru edupedu.ro.
Cum poți alege altă școală decât cea de circumscripție
Toți copiii ai căror părinți solicită înscrierea în clasa pregătitoare la școala de circumscripție au locul asigurat în această școală. Pe locurile libere pot fi înscriși copiii din alte circumscripții școlare, inclusiv din alte localități. Dacă numărul cererilor este mai mare decât cel al locurilor libere, se aplică o serie de criterii de departajare generale, stabilite de Ministerul Educației. Dacă și după aplicarea acestora mai există locuri și cereri, se aplică alte criterii, specifice, stabilite de școli și aprobate de inspectoratele școlare.
Criteriile generale sunt următoarele:
- existența unui certificat medical de încadrare în grad de handicap a copilului;
- existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți. Situația copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/ plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți;
- existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte;d
- existența unui frate înmatriculat în școală
Repartizarea copiilor se face în ordinea descrescătoare a numărului de criterii generale de departajare cumulate de către fiecare copil: se repartizează la început copiii care îndeplinesc trei dintre criteriile menționate, apoi cei care îndeplinesc două criterii etc.
Criteriile specifice alese de școli pot fi: adresa serviciului părinților, adresa la care locuiesc bunicii sau alte rude, faptul că unul dintre părinți a urmat aceeași școală etc. Existența unor liste de preînscriere nu este legală și nu poate fi considerată criteriu de departajare. Criteriile nu pot fi discriminatorii, așa că sunt interzise cele precum rasa, religia, sexul, naționalitatea, condiția socială, financiară etc.
Sursa: Totuldespremame.ro