Modul în care le vorbim copiilor îi poate influenţa atât negativ, cât şi pozitiv, ajutându-i să îşi dezvolte creierele.
Specialiştii recomandă comunicarea cu cei mici încă de la o vârstă fragedă, când sunt bebeluşi, pentru a le ajuta creierele să se dezvolte armonios.
În anii ’90 s-a descoperit ceva îngrijorător în ceea ce priveşte modul de însuşire a limbajului de către copii.
Cercetătorii Betty Hart şi Todd Risley au realizat un studiu referitor la impactul pe care îl are limbajul asupra unui copil: au mers în casele mai multor familii, care făceau parte din categorii sociale diferite, şi au petrecut o oră pe lună. Observaţia s-a desfăşurat pe o perioadă de doi ani.
În urma analizării datelor strânse în intervalul de timp menţionat mai sus, cei doi au descoperit faptul că un copil dintr-o familie cu o situaţie financiară slabă aude o treime din cuvintele pe care le aude un copil crescut într-o familie cu o situaţie financiară mai bună.
Astfel, până la vârsta de 4 ani, diferenţa dintre cei doi copii ar fi de 30 de milioane de cuvinte.
Totuşi, studiul nu a fost unul atât de extins pentru a afirma cu certitudinea generalitatea rezultatelor.
În prezent, neurologii au condiţiile necesare pentru a studia modul în care creierul copilului reacţionează încă de la o vârstă fragedă la expunerea la limbaj.
O echipă de cercetători, condusă de Rachel Romeo, neurolog la Spitalul pentru Copii din Boston, a realizat un studiu în care s-a constat că, într-adevăr, interacţiunile conversaţionale ajută la dezvoltarea creierului.
Echipa a înregistrat conversaţiile şi interacţiunile care au avut loc în casele familiilor care au participat la studiu pentru a monitoriza cantitatea de limbaj la care sunt expuşi copii.
Se pare că cei care participau la conversaţii sau le iniţiau se descurcau mai bine la testele care ţineau de înţelegerea limbajului.
De asemenea, aceşti copii aveau conexiuni mai puternice la nivelul materiei albe din două zone majore ale creierului care sunt importante pentru limbaj.
„Am descoperit că limbajul (conversaţiile) crează conexiuni mai puternice în aceste zone, care la rândul lor au legătură cu aptitudinile ce ţin de limbaj”, a explicat neurologul Rachel Romeo.
Mai degrabă decât expunerea la limbaj, ceea ce contează este, de fapt, calitatea conversaţiei pe care o persoană o are cu cel mic. Prin urmare, copilul trebuie implicat în conversaţii în care şi el să fie responsiv şi să se implice.
De asemenea, un alt studiu a relevat faptul că atunci când conversaţia (în care este implicat copilul) este întreruptă, de exemplu, de un telefon, acesta nu va reuşi să înveţe cuvintele noi auzite.
Într-un alt studiu, de aprofundare, condus tot de neurologul Rachel Romeo, aceasta i-a ajutat pe părinţi să înţeleagă importanţa iniţierii unei conversaţii de către cel mic, relatează BBC.
Se pare că un copilul învaţă mai mult atunci când adulţii din jurul lor îi implică în tot felul de experienţe sociale.