INDULCITORI NATURALI VERSUS INDULCITORI ARTIFICIALI

13 mai 2020  |  08:07  |  👁 88 Vizualizari


Zaharurile naturale sau indulcitorii naturali sunt reprezentati de glucoza (in legume si fructe dulci), fructoza (in fructe), maltoza (în cereale), lactoza (în lapte si derivate lactate). Glucoza reprezinta principala sursa de energie.

Acestia pot fi consumati in cantitati moderate de catre persoanele sanatoase care nu au probleme de sanatate.

Zaharul este obținut din sfecla de zahăr sau din trestia de zahăr; contine cantitati mari de zaharoza, este metabolizat rapid si constituie o sursa imediata de energie, dar are un indice glicemic mare si determina o activitate crescuta a pancreasului pentru secretia de insulina.

 

In comert exista două tipuri de zahar: zaharul alb brut, nerafinat, care contine zaharoza si alte substante naturale provenite din planta de extractie (calciu, fier) si zaharul alb rafinat, care contine exclusiv zaharoză.

In ultimii ani s-a demonstrat efectul negativ pe care il are zaharul rafinat asupra sanatatii; nu numai ca provoaca diabet, cresterea colesterolului, obezitate, sindromul metabolic, favorizeaza ateroscleroza, dar, pe termen lung, consumul lui poate provoca si boli grave, cum este cancerul.

ZAHARUL BRUN POATE FI ZAHAR BRUT, NERAFINAT, SAU ZAHAR ALB RAFINAT, COLORAT CU MELASĂ SAU CARAMEL.

Este bine sa folosim zahar brun natural, neprocesat, obtinut din trestie de zahar, dar si acesta in cantitati moderate.
Exista alternative naturale sanatoase ale zaharului, care au mai putine calorii si un indice glicemic mai mic; pentru a nu avea efecte negative, ele trebuie sa provina din culturi ecologice, nemodificate genetic si extractele sa fie naturale si neprocesate :

– mierea naturala este una dintre cele mai bune alternative; contine fructoza naturala plus vitamine, minerale, antioxidanti, aminoacizi; trebuie consumata in cantitati moderate (contine calorii), nu se adauga in lichide fierbinti si nu se fierbe (isi pierde din proprietatile terapeutice);

– sucanatul, care este sucul de trestie de zahar deshidratat, putin procesat, bogat in vitamine si minerale

– extractul de stevie (obtinut dintr-o planta originara din America de Sud si Centrala); este sanatos, nu are calorii; in plus stimuleaza digestia, normalizeaza apetitul

– melasa (in special cea neagra) care provine din culturile ecologice de sfecla sau trestie de zahar; contine cantitati importante de fier, plus potasiu si calciu.

– siropul de artar, este un indulcitor sanatos, ajuta la prevenirea inflamatiilor

Fructoza – zaharul natural din fructe – nu ridica probleme de sanatate deoarece fructele contin si vitamine, minerale, fibre, antioxidanti. Se gaseste in cantitati mari in miere si fructe dulci.

Are un gust mai dulce decat zaharul iar metabolizarea ei necesita mai mult timp.

Este si un indulcitor frecvent folosit in produsele alimentare comerciale, deci atentie in caz de consum crescut, deoarece poate determina cresterea sintezei de trigliceride si colesterol cu aparitia sindromului metabolic si a obezitatii; de asemenea influenteaza negativ capacitatea de memorare.

 

Pentru că îndulcitorii artificiali au fost asociaţi problemelor de inimă, experţii au câteva teorii în lucru pentru a explica această legătură. Câteva cercetări speculează că îndulcitorii interferează cu microbiomul unei persoane, adică un grup de bacterii necesare absorbţiei de nutrienţi. Consumul regulat de băuturi sau alimente dulci poate produce mai des pofta de dulce.

Îndulcitorii artificiali par a fi o alegere ideală atunci când vine vorba de un consum redus de calorii, fără să acumulezi kilograme în plus însă, un nou studiu arată că lucrurile nu stau deloc aşa.

Într-un raport publicat în Jurnalul Asociaţiei Medicale Canadiene, cercetătorii au analizat 37 de studii făcute pe îndulcitorii artificiali pentru a vedea dacă într-adevăr aceştia ajută în privinţa menţinerii greutăţii. Studiile au avut sub observaţie peste 400.000 de persoane pe o perioadă de 10 ani şi au observat că îndulcitorii artificiali nu ajutau participanţii să scadă în greutate. În schimb, observaţiile făcute asupra consumului în timp sugerează că persoanele care consumau cu regularitate îndulcitori artificiali, riscau să se confrunte cu probleme de sănătate precum creşterea în greutate, obezitate, diabet şi boli cardiovasculare.

Zaharina, sucraloza si aspartamul provoaca in timp dezechilibre, alergii, tulburari de tranzit si pot chiar favoriza aparitia cancerului.
Deci atentie sporita la folosirea inadecvata a produselor ce contin indulcitori sintetici; acestea nu trebuie folosite decat de persoanele cu diabet si doar la indicatia medicului specialist; in nici un caz de persoanele sanatoase pentru ca, desi nu au calorii, cresc pofta de mancare si provoaca in timp acumularea de kg, deoarece impiedica receptia corecta a mesajelor la nivel cerebral.

 

sursa: csid, aspla

Distribuie:

Ne puteti gasi si pe Facebook!

Dati-ne un LIKE si fiti la curent cu ultimele articole.