Pe lângă prețurile tot mai piperate la carburanți, sume deloc de trecut cu vederea de către șoferii care au ajuns să scoată mai mulți bani din buzunar pentru a face plinul mașinii cu care merg zi de zi, la muncă, de exemplu, nici polițele RCA nu sunt mai ușor de plătit, din cauza sumelor crescute.
În privința unor polițe RCA, cele cu decontare directă, în cazul tinerilor, se poate vorbi deja despre sume pe care nu toți și le permit. Având în vedere că o astfel de poliță a ajuns să coste, pentru un șofer de 30 de ani, de exemplu, chiar și 2.000 de lei pentru un an. De trei ori mai mult decât la începutul lui 2021. O sumă considerabilă, mai ales în cazul celor care au deja de plătit rate pentru o locuință. Și au și alte cheltuieli de bază, dincolo de o astfel de rată la casă.
E drept că o poliță cu decontare directă presupune mai puțin stres și timp risipit pe drumuri, în cazul unui accident, față de un RCA clasic.
„Dacă am încheiat asigurarea cu decontare directă, mă ajuta sa îmi recuperez banii in momentul în care sunt lovit de altcineva”, a explicat directorul de comunicare Autoritatea de Supraveghere Financiară, Daniel Apostol, la postul TV amintit.
În cazul unui eveniment rutier, conducătorul auto al mașinii lovite poate merge, în cazul în care are poliță cu decontare directă, direct la service, pentru a-i fi reparat autoturismul, nemaifiind nevoit să stea după firma de asigurări a celui considerat vinovat de accident. Dacă la capitolul timp o astfel de poliță se poate dovedi un plus, când vine vorba de preț nu mai e la fel de simplu. În timp ce pentru un RCA obișnuit costurile se pot situa între 1.300 și 1.800 de lei, pentru decontare directă sumele plătite anual sunt cu cel puțin 2 sau chiar 300 de lei în plus.
Decontarea directă „presupune faptul că, după un accident rutier, proprietarul mașinii păgubite are opțiunea de a merge la propriul asigurător RCA pentru a-și recupera prejudiciu, urmând ca asigurătorul său să recupereze suma plătită de la asigurătorul şoferului vinovat”, potrivit totuldespreasigurari.ro. Clauza nu limitează în vreun fel dreptul șoferului păgubit de a merge direct la asigurătorul vinovatului pentru a-și recupera prejudiciul.
Șoferii trebuie să știe și faptul că: „Decontarea directă nu poate fi folosită pentru orice daună. Clauza de decontare directă poate fi utilizată doar în cazul accidentelor rutiere care îndeplinesc, cumulativ, condiţiile de mai jos:
Cu alte cuvinte, dacă eşti implicat într-un accident cu o altă maşină, nu a existat vreo persoană cu vătămări corporale şi nu eşti vinovat de producerea accidentului, ai opțiunea de a folosi clauza de decontare directă. Ţine cont, însă, că toate maşinile trebuie să fie înmatriculate în România şi să aibă poliţă RCA valabilă. Altfel, trebuie să apelezi la RCA-ul șoferului vinovat pentru a-ți repara mașina”, indică aceeași sursă.
Recent, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR) a lansat o petiție pe tema prețurilor RCA. „Cetățenii români solicită măsuri urgente pentru stabilirea corectă a tarifelor RCA și încetarea abuzurilor asigurătorilor!”, au transmis aceștia.
Iată ce s-a mai anunțat din direcția COTAR:
„Presiunile fără precedent la care este supusă piața RCA în contextul falimentului City Insurance creeaza mari dificultăți cetățenilor români, obligați prin lege să încheie polițe RCA. În fiecare zi, drepturile lor sunt încălcate de către asigurători, fără ca autoritățile statului să intervină în vreun fel.
Spre exemplu, Mircea T. este încadrat în clasa maximă de bonus B8 și a platit în decembrie 2020 un preț de 358 lei pentru RCA pe 12 luni. În decembrie 2021, cu aceeași clasă de bonus, pentru același vehicul, a plătit la aceeași societate de asigurări suma de 727 de lei. Care este justificarea pentru dublarea tarifului RCA?
Într-un alt caz, Gheorghe A. a primit în Ianuarie 2022 oferta de reînnoire a poliței RCA, având clasa de bonus B8 (maximă). Prețul pentru 12 luni de asigurare este de 1.328 lei, iar prețul pentru 6 luni de asigurare este de…1.611 lei!!! Care este explicația pentru stabilirea acestor prețuri? Cum poate fi mai scumpă asigurarea pe 6 luni decât cea pe 12 luni?
Aurel M. a fost implicat într-un accident de circulație în anul 2019, iar vinovatul de producerea accidentului avea asigurare RCA la unul dintre cei mai mari asigurători din România. Aurel a reclamat asigurătorul la ASF, pentru că acesta a refuzat plata despăgubirii, însa ASF nu l-a ajutat cu absolut nimic. Între timp, Aurel a câștigat integral pretențiile prin conciliere la SalFin, dar asigurătorul în continuare a refuzat să platească. Aurel a înregistrat o acțiune în justiție împotriva asigurătorului și a câștigat în primă instață, iar acum așteaptă soluționarea apelului. Peste câteva luni se împlinesc 3 ani de când Aurel așteaptă încasarea despăgubirii de la asigurătorul RCA. Care este motivul pentru care asigurătorului i se permite să refuze ani de zile plata despăgubirii?
Este normal că păgubitul, care nu are nicio vină pentru producerea accidentului, să plătească o parte din reparație doar pentru că asigurătorul refuză să-și îndeplinească obligația de plată a despăgubirii? Noi considerăm că NU!
Dacă ți-a crescut prețul RCA fără să fi avut daune sau dacă asiguratorul RCA ți-a nesocotit drepturile atunci când ai avut o daună, dacă nu ești de acord cu majorarea haotică și nejustificată a tarifelor RCA, ajută-ne să corectăm aceste abuzuri. Semnează petiția!
Odată cu strângerea a 100.000 de semnături, aceasta va fi transmisă Parlamentului României și altor autorități cu atribuții în domeniul asigurărilor, pentru a semnala abuzurile existente și a solicita măsuri de corecție imediate.
Comportamentul abuziv al asigurătorilor și pasivitatea autorităților statului nu pot rămâne fără consecințe!
Îți multumim. Doar împreună schimbăm România!”
Dati-ne un LIKE si fiti la curent cu ultimele articole.