În situaţia în care într-o unitate de învăţământ numărul cererilor de înscriere a copiilor primite este mai mare decât numărul de locuri libere vor fi aplicate, succesiv, criterii de departajare generale şi criterii de departajare specifice.
Criteriile generale de departajare:
- existenţa unui document care dovedeşte că este orfan de ambii părinţi (situaţia copilului care provine de la o casă de copii/un centru de plasament/plasament familial se asimilează situaţiei copilului orfan de ambii părinţi);
- existenţa unui document care dovedeşte că este orfan de un singur părinte;
- existenţa unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate, în anul şcolar următor, în unitatea de învăţământ respectivă;
- existenţa unui document medical eliberat de medicul specialist/certificat de orientare şcolară şi profesională/certificat de încadrare în grad de handicap a copilului.
Potrivit Ministerului Educației, în cazul în care numărul cererilor de înscriere primite de la părinţi este mai mare decât numărul de locuri libere, repartizarea copiilor se face în ordinea descrescătoare a numărului de criterii generale de departajare cumulate de către fiecare copil, respectiv:
- se repartizează la început copiii care îndeplinesc trei dintre criteriile menţionate, apoi copiii care îndeplinesc două dintre criterii şi, în final, copiii care îndeplinesc doar unul dintre criterii.
Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de învăţământ preşcolar sau cu grupe de preşcolari, sunt aprobate de consiliul de administraţie al acesteia şi avizate de către consilierul juridic al Inspectoratului şcolar judeţean/al municipiului Bucureşti până în 27 mai. Criteriile specifice de departajare sunt aplicate după epuizarea departajării pe baza criteriilor generale.