Cum să previi încărunțirea prematură

18 iunie 2020  |  06:33  |  👁 155 Vizualizari


Albirea părului e una dintre cauzele naturale ale procesului de îmbătrânire. De obicei, totul începe cu un strop de „alb” în podoaba capilară sau în firele de barbă – semn că bărbatul a ajuns la un important nivel de maturitate și că, de-acum, se află pe lungul drum spre… final.

Așadar, în această situație, știm cu siguranță că zilele în care culoarea gri domina doar capul tatălui tău s-au dus. Anii s-au dus și ei, unul după altul, lăsând semne pe față, pe mâini, pe picioare și… în cap. Încet-încet, albești. Iar acest lucru nu îți dă un sentiment tocmai plăcut. Desigur, vulpile argintii care arată bine (și am putea găsi multe exemple prin lumea artiștilor – Brad Pitt, George Clooney… gata-gata, să nu ne enervăm) continuă să aibă un succes major în rândurile femeilor. Dar nu trebuie să ne îmbătăm cu apă rece, nu-i așa? Albirea părului nu e un motiv de bucurie. Mai bine înțelegem care sunt cauzele pentru care părul bărbaților devine grizonant (da, ai citit bine: în mod corect se spune grizonant, nu grizonat) și vedem dacă albirea părului e un proces reversibil:

De ce încărunțesc bărbații

Se știe faptul că nuanțele părului sunt date de un pigment produs de foliculi, numit melanină. Foliculii sunt mici structuri ale pielii, săculeți din interiorul cărora răzbat firele de păr. Pe măsură ce îmbătrânim, foliculii încep să producă din ce în ce mai puțină melanină, motiv pentru care părul albește. De regulă, acest proces începe după 30 de ani, dar fiecare bărbat are vârsta lui la care se trezește gri (sau alb) în cap.

Moștenirea genetică este principalul motiv pentru care albești, un fenomen care tinde să se manifeste mai devreme la prsoanele caucaziene. Apoi la asiatici. Apoi la afro-americani. Roșcații sunt cei mai predispuși la albire, înaintea blonzilor, șatenilor și bruneților.

Există oameni de știință care sunt de părere că jumătate din populația masculină are deja cam 50% păr alb la împinirea vârstei de 50 de ani. Și totuși, un sondaj mondial, desfășurat în anul 2012, a relevat faptul că doar un procentaj între 6 și 23% din populația în vârstă de 50 de ani a albit în proporție de 50%.

Stresul este un alt factor care duce la încărunțire, deși nu în mod direct. Însă anxietatea provoacă părului o sumedenie de probleme. Căderea părului datorată stresului este un fenomen cunoscut sub numele științific Telogen effluvium. După trecerea perioadei de stres, în momentul în care firele de păr se regenerează, ele sunt, adesea, mai puțin pigmentate ca originalele și pot crește direct grizonante.

Cercetătorii de la Universitatea Harvard sunt și mai convinși de această legătură dintre stres și încărunțire. Ei au publicat un studiu care arată că trei tipuri de stres extrem – durerea pe termen scurt, stresul de natură psihologică și restricționarea mișcării – duc la încărunțirea mult mai rapidă a părului, vizavi de perioada în care acesta ar încărunți natural.

Încărunțirea e un proces reversibil?

Dacă ai sub 35 de ani și ai început să încărunțești puternic, prezintă-te la doctor pentru un test. Conform studiilor, deficitul de Vitamina B12 sau problemele cu glanda pituitară sau cu cea tiroidă pot duce la încărunțirea prematură. În acest caz, procesul e reversibil, dacă e depistată și corectată cauza la timp. Dacă, însă, problemele sunt de natură genetică, nu există „tratament”, chiar dacă sunt zvonuri conform cărora oamenii de știință lucrează la o pilulă-minune. Probabil, la fel de bine cum au făcut-o și în cazul căderii părului.

Cum să previi încărunțirea prematură?
Nu poți face nimic dacă e o cauză genetică, dar o poți preveni. Mai presus de orice, îngrijește-ți sănătatea și limitează activitățile care aduc semnele îmbătrânirii. Renunță la fumat și adoptă o dietă sănătoasă. Nu există studii care să găsească o legătură directă între tutun și părul alb, dar în mod cert fumatul accelerează procesul de îmbătrânire. Iar dacă îmbătrânești, ești predispus automat la încărunțire.

Suplimentele nutritive, vitaminele și alte produse similare nu vor stopa sau descrește procesul de încărunțire, însă ele ajută la menținerea unei sănătăți de fier. Mâncăruri ce conțin Omega 3 mențin părul sănătos, prin urmare mănâncă pește, semințe, legume verzi și evită zahărul rafinat. Pentru a-ți reface nivelul de vitamina B12 mănâncă ouă, brânză, lapte, fructe de mare, carne de pasăre.

Și stai la soare. Foliculii de păr conțin Vitamina D și au nevoie de ea, deci o expunere la razele soarelui, în special dimineața, timp de 20 de minute, este de dorit pentru creșterea nivelului acestei vitamine.

Distribuie:

Ne puteti gasi si pe Facebook!

Dati-ne un LIKE si fiti la curent cu ultimele articole.