Vești pentru toți șoferii! Cine va plăti MAI PUȚIN pentru polițele RCA

Deținătorii de autovehicule, indiferent că sunt persoane fizice sau juridice, sunt obligați de legislația în vigoare să încheie pentru acestea contracte de asigurare de răspundere civilă auto sau, după cum mai sunt acestea cunoscute, polițe RCA.

Pentru acoperirea eventualelor daune provocate cu mașina proprie, cei care au o mașină înmatriculată sau ce urmează să fie înmatriculată în țara noastră trebuie să încheie o asigurare de răspundere civilă auto (RCA). În funcție de existența unor accidente în care sunt implicați din vina lor sau de lipsa acestora, șoferii pot fi penalizați la achiziția unei polițe RCA sau se pot bucura de o reducere a prețului acesteia.

Sistemul bonus-malus este utilizat de mai multă vreme în România, dar, în 2017, sistemul a suferit modificări, în condițiile în care întreg cadru legal al asigurărilor RCA a fost schimbat.

În esență, sistemul bonus-malus permite șoferilor care nu au provocat daune cu mașina proprie în anul anterior să beneficieze de o reducere a prețului pe care aceștia îl plătesc pentru o poliță RCA.

Pe de altă parte, șoferii care au avut totuși evenimente rutiere în anul anterior vor fi nevoiți să plătească un preț mai mare pentru cumpărarea unei asigurări RCA. În funcție de numărul evenimentelor neplăcute, aceștia vor plăti din ce în ce mai mult.

După cum stabilește Norma Autorității de Supraveghere Financiară (ASF) nr. 20/2017 privind asigurările auto din România, bonusul maxim constă într-o reducere cu 50% a prețului asigurării RCA, în timp de penalizarea maximă înseamnă majorarea prețului cu 80%.

Potrivit normei ASF, coeficienții aferenți claselor de bonus-malus aplicabile în 2020 sunt:

Clasa bonus-malus Coeficient aplicat prețului asigurării
B8 50%
B7 60%
B6 70%
B5 75%
B4 80%
B3 85%
B2 90%
B1 95%
B0 100%
M1 110%
M2 120%
M3 130%
M4 140%
M5 150%
M6 165%
M7 170%
M8 180%

Sistemul bonus-malus e format din categoria de bază B0, ce este atribuită unui asigurat nou, fără istoric în asigurare, plus opt clase de bonus și opt clase de malus. La stabilirea reducerilor sau a penalizărilor, asigurătorii RCA vor lua în calcul accidentele pentru care se plătesc daune și pentru care conducătorul este responsabil parțial sau total în ultimul an de dinaintea intrării în vigoare a contractului RCA.

Norma ASF prevede că reducerea sau majorarea “stabilită conform sistemului bonus-malus se aplică tarifelor practicate de către asigurătorul RCA la care potențialul asigurat urmează să încheie contractul RCA, în vigoare la data la care se încheie contractul RCA. Perioada de referință este anul calendaristic anterior datei de intrare în vigoare a contractului RCA. Pentru aplicarea unui malus sunt luate în calcul evenimentele pentru care este plătită o daună în perioada de referință, în care se reține responsabilitatea totală sau parțială a conducătorului auto”.

Dacă nu au evenimente rutiere din vina lor în perioada de referință, șoferii se pot bucura de o reducere a prețului poliței RCA. În cazul în care în aceeași perioadă de referință sunt înregistrate daune provocate de un șofer, acesta va fi nevoit să plătească mai mult pentru încheierea unuei asigurări RCA. Mai exact, potrivit actului normativ amintit mai sus, este vorba despre o penalizare cu două clase pentru fiecare eveniment pentru care s-a plătit o despăgubire, scrie avocatnet.ro

În cazul în care un asigurat deține mai multe vehicule, conform normei ASF, “asiguratul beneficiază de aceeași clasă a sistemului bonus-malus pentru toate vehiculele”, iar “reînnoirea contractului de asigurare încheiat de către persoanele fizice care dețin mai multe vehicule se încadrează în cea mai favorabilă clasă de bonus-maluscorespunzătoare istoricului de daunalitate al asiguratului”.

Cu alte cuvinte, la reînnoirea contractului de asigurare, dacă o persoană deține două mașini, dintre care una are clasa B4, iar cealaltă are clasa B2, cea de-a doua va fi încadrată tot la clasa primei mașini, respectiv la clasa B4.

Related posts

Leave a Comment

5 × three =