Dauna totală la un autoturism se decide atunci când valoarea reparațiilor depășește valoarea mașinii. Însă, cu banii primiți de la cele mai multe firme de asigurări pe RCA, șoferii păgubiți nu-și mai poți cumpăra alta, cu aceleași caracteristici. Și asta pentru că în softurile de calcul al prețului se introduc date fictive, care îți scad la minimum valoarea vehicului, ne spun reprezentanții Confederației Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR).
România cred că este singura țară cel puțin din Europa în care sistemul de asigurări este un dezastru. Și asta pentru că firmele de asigurări fac totul să nu plătească sau să plătească la minimum atunci când se produce o daună. Tocmai de aceea nici românii nu au încredere în asigurări și, de cele mai multe ori, și le fac doar când sunt obligatorii. În ce privește RCA-ul, de exemplu, deși avem poate cea mai bună lege din UE, neaplicarea ei de către ASF face ca bătaia de joc la adresa românilor să crească pe zi ce trece. Scumpirile polițelor se produc în fiecare an, iar când vine vorba despre despăgubiri, începe mascarada. Cei mai afectați au ajuns să fie șoferii cu daună totală pe RCA, pentru că, dacă nu au bani puși deoparte să-și cumpere un alt autoturism, rămân pietoni, la banii pe care îi primesc de la asigurători. Cei care nu s-au lovit de această problemă își imaginează că vor primi de la firma de asigurări banii la valoarea de piață a autovehiculului, pentru ca apoi să urmeze șocul. De fapt, cum calculează o firmă de asigurări banii pentru dauna totală la o mașină? Există două softuri, Audatex, care nu calculează valoarea corect și real, și DAT, mai aproape de valoarea reală. Bineînțeles că 80% dintre asigurători folosesc Audatexul. În acest programe se introduc datele mașinii, cu număr de kilometri, dotări și numărul total al proprietarilor pe care i-a avut mașina.
Reprezentanții COTAR ne spun că s-au confruntat cu numeroase cazuri în care asigurătorii au umflat numărul de kilometri și cel al proprietarilor sau au omis să treacă dotările mașinii. ”Atunci când se introduc datele în soft, se introduc eronat sau parțial. Spre exemplu, presupunem că mașina vine din fabrică cu jante de aluminiu, dar, pe timpul iernii, se pun jante de tablă. În momentul în care introduce în program, trebuie să fiu atent cum a fost mașina echipată, pentru că un preț îmi va genera mașina cu jante de aluminiu și altul va genera mașina cu jante de tablă. La asigurători, am găsit noi cazuri la Euroins, treceau cu 100.000 de km mai mult decât avea mașina la bord și atunci clar că valoarea scade. Sau mașina avea un singur proprietar sau doi și asigurătorul punea patru proprietari pe care îi avusese mașina, fapt care, de asemenea, duce la scăderea valorii. Sau, dacă proprietarul i-a pus pe mașină un CD mai performant, asigurătorul nu a vrut să țină cont de asta și a bifat un radio. Toate aceste dotări trebuie introduse manual în acel soft, ca să ai o valoare cât de cât corectă a mașinii respectivă”, ne-a declarat Vasile Ștefănescu, președintele COTAR. Acesta arată că legea spune că persoana păgubită trebuie să-și poată cumpăra o mașină similară cu banii primiți de la asigurător.
Transportatorii spun că, potrivit legii, pentru fiecare abatere a unui asigurător, acesta trebuie sancționat punctual. Autoritatea de Supraveghere Financiară refuză să facă acest lucru, deși are pârghii legale, articolul 37 din Legea 132/2017, care spune că, dacă asigurătorul nu achită la timp și integral daunele, este sancționat. În prezent, avem 3.000 de abateri pe zi ale firmelor de asigurări, și ei nu dau nici măcar o amendă pe zi, măcar pentru fiecare dosar de daună. Într-un dosar de daună sunt mai multe încălcări, cum ar fi plata necorespunzătoare a daunei totale, depășirea termenului de trei zile pentru constatare, depășirea termenului de trei zile pentru reconstatare sau necomunicarea valorii de despăgubire în maximum șapte zile, susțin reprezentanții COTAR. ”Recomandarea este ca orice păgubit, atunci când are daună totală, să nu lucreze singur cu asigurătorul și să-și ducă mașina într-un service, care poate verifica dacă asiguratorul a oferit mai puțini bani sau nu. ASF nu are astăzi un departament tehnic care, atunci când merge în control la asigurător, să poată verifica dacă a făcut corect acea ofertă. Degeaba se uită în niște hârtii și niște cifre care nu le spun nimic. Noi avem o legislație de asigurări foarte bună, dar nu se aplică. De ce? Atâta vreme cât ASF este plătit direct de asigurători, păgubiții nu vor fi protejați”, ne-a precizat președintele COTAR, Vasile Ștefănescu.
Dati-ne un LIKE si fiti la curent cu ultimele articole.