Inspectorii pentru protecția consumatorilor încearcă să-i încurajeze pe români să facă mai multe reclamaţii. Aşa că ANPC și-a creat un cont de WhatsApp, pe care sunt rugaţi să trimită mesaje, fotografii și filmări, cei care se simt înșelați în vreun fel.
Din păcate, românii sunt adesea prea toleranți cu comercianții care le vând produse ori servicii necorespunzătoare.
„Prea multă hârțogăraie, prea multă alergătură, prea mulți bani. Deci, atât timp cât nu este vina mea, nu știu de ce să plătesc eu. Rămân cu paguba și asta e. Mă limitez.”
„Ori îi spun să mi-l înlocuiască, ori să mi se înapoieze banii. Nu am făcut reclamații.”
„Nu am mers niciodată atât de departe pentru că nu mi s-a părut atât de important pentru mine. Nu am vrut eu să depun efort în acel moment” au mărturisit unii dintre consumatorii care s-au simțit nedreptățiți la un moment dat.
Aceasta este atitudinea multor români care, deși au plătit produse ori servicii pe care le-au considerat necorespunzătoare, s-au plâns doar apropiaților. Nu și autorităților care ar putea ancheta cele întâmplate.
Ana Bulai, sociolog: „Din punct de vedere financiar, costul reclamației este mult mai mare, de cele mai multe ori, decât costul produsului în sine. Și atunci, o alegere rațională este să te consideri păcălit și asta e. Pe mine, ca și cumpărător, nu mă interesează că lanțul de magazine a primit o amendă simbolică de câteva mii de lei. Nu mă ajută cu nimic. Eu mi-am pierdut timp pentru reclamație, mi-am pierdut banii pentru produs.”
Până acum, cei care voiau totuși să depună o plângere la Autoritatea pentru Protecția Consumatorilor puteau suna la un număr de telefon, puteau trimite un e-mail ori să completeze formularul pentru sesizări de pe site-ul instituției.
De acum, reclamațiile vor putea fi făcute mai simplu. Pe WhatsApp, la umărul 0790219551. Atenție însă, aici pot fi trimise doar urgențele.
Horia Constantinescu, președinte ANPC: „Sunt situații pe care ne dorim să le știm chiar la momentul în care sunt constatate. Fie că sunt gândaci în magazine, fie că vorbim de o somație de deconectare ce încalcă prevederile legale actuale. Varianta aceasta ne va ajuta să-i salvăm și pe alți consumatori de la riscul de a fi îmbolnăviți sau de la riscul de a fi înșelați.”
Anul trecut, românii au făcut aproximativ 99.000 de reclamații pentru produse sau servicii de care au fost nemulțumiți. În topul sesizărilor se numără în special anulările cauzate de pandemie: anulări de zboruri, bilete pentru care oamenii nu și-au recuperat banii, ori închirieri auto cu probleme. Multe sesizări au fost legate și de produse defecte sau stricate, dar și nereguli în restaurante și hoteluri.
Pentru produse şi servicii cumpărate de la comercianți care au sediul în alte țări, membre ale Uniunii Europene, reclamațiile pot fi făcute la Centrul European al Consumatorilor din România.
Dati-ne un LIKE si fiti la curent cu ultimele articole.