Programul Rabla Local se opreşte înainte de a se alinia la start. A fost amânat pentru anul viitor, pentru că primăriile au cerut în mod expres banii înainte. Edilii vor să evite astfel situaţiile în care ar fi aşteptat prea mult timp deconturile de la Administraţia Fondului pentru Mediu. În tot acest timp, ceasul ticăie. 2026 nu e departe, iar până atunci România s-a angajat să caseze 250.000 de maşini.
Banii sunt motivul pentru care Rabla Local a ţinut-o dintr-o amânare în alta, iar acum cei interesaţi mai au de aşteptat până în primele luni din 2023 dacă vor să caseze o rablă şi să primească la schimb trei mii de lei.
Autorităţile locale nu au vrut să rişte un blocaj financiar și au cerut fonduri în avans.
Tanczos Barna, ministrul Mediului: Au cerut în mod expres că dacă vrem să derulăm programul cu ei să creăm o bază legală pentru o prefinanţare. Această prefinanţare înseamnă indisponibilizarea banilor pentru acest scop, doar pentru acest scop, banii nu se pot folosi pentru altceva. După ce pleacă banii de la AFM şi ajung în contul primăriei, primăria pune cota parte de 20% şi în felul acesta programul poate fi derulat.
Programul Rabla Local ar fi trebuit să demareze la sfârşitul lunii septembrie a acestui an. Ulterior, a fost amânat pentru jumătatea lunii octombrie, iar apoi pentru jumătatea lunii noiembrie.
Iniţial, autorităţile locale au fost nemulţumite de procentul cu care trebuie să contribuie, 50%, adică 1.500 de lei pentru fiecare rablă.
În urma discuţiilor, acestea vor finanţa doar 20% şi restul va fi finanţat de AFM.
Spre exemplu, pentru o maşină mai veche de 15 ani, orice primărie care va participa la program va plăti 600 de lei, iar restul de 2.400 de lei va fi acoperit de Fondul pentru Mediu.
În continuare, programul stârneşte nemulţumiri.
Adrian Teban, preşedintele Asociaţiei Oraşelor din România: Asta ar presupune ca noi să facem nişte plăţi în avans în condiţiile în care oricum suntem foarte condiţionaţi de toate proiectele pe care trebuie să le finalizăm. Dacă Ministerul Mediului a hotărât să dea aceste prime de casare de 3.000 de lei, foarte bine, dar să le suporte integral de la bugetul de stat.
Programul Rabla Local are un buget de 50 de milioane de lei, bani care ar ajunge acum pentru 18.500 de rable trimise la casat.
Eduard Dumitrașcu, preşedintele Asociaţiei Române pentru Smart City: Nouă tare ne este teamă că este vorba de o lipsă de buget. O iniţiativă bună, necesară, sperăm ca 2023 să recupereze şi să putem accelera astfel de proiecte.
Diana Dumitrașcu, jurnalist TVR: România are obligaţii serioase în faţa partenerilor europeni în ceea ce priveşte reducerea numărului de rable de pe străzi. Prin Programul Naţional de Redresare şi Rezilienţă, ţara noastră s-a angajat ca, până în 2026, să caseze 250.000 de maşini mai vechi de 15 ani.
Datele Direcţiei de Înmatriculări arată că peste 2 milioane de maşini din România sunt mai vechi de 20 de ani.
sursa: stiri.tvr.ro
Dati-ne un LIKE si fiti la curent cu ultimele articole.