Iarna este anotimpul în care pot apărea cele mai multe probleme tehnice la mașină, astfel că toți șoferii trebuie să fie pregătiți pentru orice situație, mai ales pentru cei care dețin mașini mai vechi.
Sezonul rece poate fi uneori mai periculos decât un drum plin cu gropi și denivelări astfel că este important ca înainte de a porni la drum să faci un drum la service pentru o verificare amănunțită a anvelopelor, bateriei, bujiilor, nivelului de antigel și anvelopelor, pentru a fi scutit de orice surpriză neplăcută. În cele ce urmează îți vom spune care sunt cele mai frecvente probleme ce pot apărea la o mașină pe timpul iernii și ce trebuie să faci pentru a le evita.
Aderență scăzută din cauza unor anvelope necorespunzătoare Așa cum am mai spus în articolele dedicate anvelopelor, schimbarea cauciucurilor de vară cu anvelopele de iarnă este, poate, cel mai important lucru pe care trebuie să-l faci înainte de a veni iarna, mai exact atunci când temperatura exterioară coboară sub 7 grade Celsius. Nu este recomandat să circuli cu pneuri de vară în sezonul rece sau cu anvelope de iarnă mai vechi de 4 ani, deoarece acestea nu vor oferi aderenta de care ai nevoie pe un drum acoperit cu zăpadă, polei sau gheață De asemenea, verifică periodic ca presiunea în roți să se situeze în limitele recomandate de producător deoarece aceasta ar putea să scadă din cauza temperaturilor joase și comportamentul mașinii nu va mai fi același.
Probleme cu sistemul de alimentare cu carburant
Ori de câte ori pleci la drum lung, fără plinul rezervorului pentru că acesta te va ajuta chiar și în cele mai dificile situații.
De asemenea, din cauza temperaturilor scăzute din timpul iernii, particulele de condens din interiorul rezervorului sau a instalației de carburant pot îngheța făcând, astfel, imposibilă pornirea motorului, mai ales când mici cristale de gheață se infiltrează în conductele ce alimenteaza injectoarele.
Bateria se poate descărca
În cazul în care motorul nu pornește, principala cauză o reprezintă bateria mașinii, care se poate descărca, parțial sau complet. Trebuie să știi că temperaturile scăzute din timpul sezonului rece influențează procesul chimic care produce și stochează electricitatea în interiorul acumulatorului și reduce capacitatea acestuia de a menține o încărcare. Cel mai des întâlnită soluție este să chemi un prieten sau un vecin care să te ajute să pornești mașina cu cabluri, dându-ți curent de la autoturismul lui.
Dacă nu circuli des pe timpul iernii, îți recomandăm să scoți bateria de pe mașină și să o pui la încărcat la un redresor.
Alternatorul se poate defecta
Alternatorul este principala sursă de încărcare a bateriei atunci când motorul este pornit. În situația în care, deși este nouă, bateria se descarcă în mod repetat și motorul se oprește imediat după ce l-ai pornit, este clar că alternatorul este defect și necesită înlocuire. Un alt indiciu că această componentă trebuie înlocuită este apariția mirosului de încins în habitaclu, precum și lumina slabă a farurilor. În acest caz, unica soluție este inlocuirea alternatorului, operațiune care trebuie efectuată într-un service auto.
Folosirea unui ulei de motor necorespunzător
Pe timp de iarnă, uleiul de motor devine mai vâscos, iar la rece, din cauza vâscozității acestuia, nu vei putea porni motorul la temperaturi exterioare negative.
Trebuie să știi că dacă uleiul motor este prea vâscos, la cald, lubrifierea și răcirea componentelor motorului nu se va mai face corespunzător și, implicit, motorul nu va funcționa optim. De aceea, este indicat să folosești uleiul de motor recomandat de producător, iar pe timpul iernii să folosești unul mai subțire. Experții recomandă uleiurile multigrad, ca 5W30. Acestea sunt suficient de subțiri astfel încât să poată curge la temperaturi scăzute și suficient de groase pentru a performa la temperaturi ridicate. Numărul din codul de mai sus reprezintă vâscozitatea uleiului, iar litera W provine de la cuvântul winter (n.n. – iarnă). Cu cât acest număr este mai mic, cu atât uleiul este mai subțire.
Portierele pot îngheța
Din cauza temperaturilor negative este posibil ca portierele să înghețe și să nu le poți deschide cu ușurință sau să le deschizi cu greutate. Există, însă riscul ca, în cazul în care forțezi deschiderea ușilor, chederele inghetate din cauza zăpezii și a umezelii să se rupă, ceea ce va provoca infiltrarea apei și apariția ruginii.
În astfel de situații îți recomandăm să folosești spray-uri speciale pentru dezghețarea încuietorilor și silicon pentru chedere. De asemenea, poți să torni câteva picături de antigel în încuietoare.