Şoferii care au alimentat în acest weekend au avut surpriza să găsească preţuri şi cu 15 bani pe litru mai mici faţă de săptămânile trecute. Semn că schema de compensare a preţurilor la carburanţi pare să funcţioneze. Liderii coaliţiei de guvernare decid mâine dacă prelungesc sau nu măsura şi după data de 1 octombrie. Fără ajutorul de la stat, preţurile ar putea să o ia razna din nou, avertizează economiştii.
O analiză a evoluţiei preţurilor la benzină şi motorină în România confirmă: în ultimele trei luni şoferii au alimentat mai ieftin. Dacă în luna iunie, înainte de intrarea în vigoare a schemei de compensare cu 50 de bani pe litru – motorina costa, în medie, 9 lei şi 20 de bani, iar benzina 8 lei şi 65 de bani – după 1 iulie preţurile au început să scadă. O tendinţă de creştere a existat şi în august, în cazul motorinei, pe fondul cotaţiilor înregistrate de barilul de petrol.
Mircea Coşea, analist economic: Eu cred că ar trebui menţinută această măsură pentru că, deocamdată, nu avem certitudinea că preţurile la carburanţi sunt stabilizate.
Potrivit ordonanţei de urgenţă aflate în vigoare, şoferii vor mai beneficia de reducerea de 50 de bani pe litru, la pompă, încă două săptămâni. Dacă măsura se va prelungi sau nu, vom afla în curând.
Nicolae Ciucă, premierul României: Urmează ca în şedinţa de coaliţie de săptămâna viitoare să luăm o decizie. Acum trebuie să analizăm care este evoluţia preţului la petrol pe piaţa internaţională.
”Să crească mai mult reducerea! Ar trebui…”
”Şi un leu ar fi binevenit. Au scăzut doar la benzină, la motorină deloc.
Şi un plin cât vă ajunge?
600 aproape.”
Şoferii care au alimentat în weekend au găsit, în premieră de la izbucnirea războiului din Ucraina, preţuri mai mici de 7 lei pe litru la benzină. Liderul pieţei de distribuţie a scăzut tariful la pompă cu 15 bani. Şi alţii au procedat la fel.
La staţia de alimentare cu cei mai ieftini carburanţi în acest weekend calculele sunt următoarele: Un litru de benzină standard costă şase lei şi 83 de bani, adică un plin de 45 de litri ajunge la 307 lei. Pe de altă parte, cea mai ieftină motorină costă opt lei şi 12 bani. Adică plinul- 365 de lei. Fără reducerea de 50 de bani, şoferii ar plăti pentru un plin cu 22 de lei mai mult.
”Eu bag motorină şi, în fiecare zi, creşte cu câte un bănuţ. Băgăm de 50 de lei, de 60 de lei – trebuie să facă ceva.”
Mircea Coşea, analist economic: Preţul motorinei nu este deloc sub control. El creşte şi creşte în primul rând pe fondul asigurărilor pe care transportatorii le cer. Există speculă serioasă în România, există înţelegere între distribuitori, între producători.
Impactul bugetar al măsurii de compensare a preţurilor la pompă a fost, pe cele trei luni, de 900 de milioane de lei.
Dati-ne un LIKE si fiti la curent cu ultimele articole.