O carte, o poveste

Fata cu cercel de perlă
Cartea poartă numele unui portret faimos aflat la Haga, în galeria de artă Maurithuis. Aflat printre cele doar 35 de pânze care poartă semnătura lui Vermeer, acest portret, atât de modern pentru vremea în care a fost pictat, este învăluit în mister, identitatea modelului rămânând şi astăzi necunoscută.
Recreând minunat aerul timpului, Tracy Chevalier încearcă să ‘’ridice vălul’’ imaginându-şi cine ar fi putut fi fata pictată, cum lucra acest pictor neasemuit, ce relaţie a luat naştere între cei doi pe fundalul vieţii din Olanda secolului al şaptesprezecelea.
Tânăra Griet, pentru care culorile au o lume a lor bine organizată, devine slujnica familiei Vermeer.
Are 16 ani şi, printre altele, ea se va îngriji de atelierul pictorului unde trebuie să facă curat cu băgare de seamă, aşa încât fiecare lucru să rămână la locul pe care i l-a ales maestrul. Descoperă asfel lumea unui mare pictor şi e fascinată de pânza de pe şevalet: o femeie cu o mantie galbenă captuşită cu blană îşi prinde la gât colierul de perle în faţa olglinzii. Ar vrea să îl cunoască pe cel care purifică în lucrările sale realitatea, astfel încât o face să strălucească.
Află că stăpânul e un pictor care lucrează cu lunile la o pânză terminând cel mult trei tablouri într-un an, însă nu îţi poţi lua privirea de la ele. Şi deşi ‘’ochii săi fac cât o încăpere plină cu aur’’ foloseşte camera obscură ca să vadă mai bine ce picteaza.
Griet se obişnuieşte să stea în atelier, ia locul modelului, vede cum se face o pictură, deprinde magia de a prepara culorile şi îndrăzneşte să schimbe ordinea lucrurilor pictate provocând ochiul celui care priveşte.
Lucrând cu vopselele, Griet intră într-o lume a frumosului care o recompensează pentru munca grea, pentru mâinile sale roşii şi crăpate. În această lume simte pentru întâia oară admiraţie, iubire, dorinţă. Este însă o lume care îi este inaccesibilă.
Într-o zi, devine ea însăşi modelul unei picturi. Capul acoperit cu o faşie albastră şi una galbenă este întors puţin spre privitor, iar gura umedă este uşor întredeschisă. În ureche are o perlă, punct strălucitor care atrage privirea.
Griet a înţeles, pozând, că Vermeer se gândeşte mai presus de toate la opera sa, ‘’închizând în propria lume femeile pe care le pictează’’.
Prinsă acolo unde nu trebuia să fie, ea știe că Pieter, fiul măcelarului, un tânăr frumos din lumea ei o poate ajuta să scape.
‘’Fata cu cercel de perlă’’ este povestea unui portret dar este și o călătorie fascinantă în timp, la Delft, orașul unde a trăit și a pictat celebrul Vermeer și unde Griet iubește pentru prima oară…

Lectură plăcută!

Related posts

Leave a Comment