Noi metode de recrutare pe piața muncii din România

22 martie 2023  |  05:53  |  👁 218 Vizualizari


Recrutarea în sine este un proces prin care se aduc față în față cererea și oferta de pe piața muncii. Am putea spune că seamănă cu o vânzare și nu e exclus ca la origini să fi fost așa. În prezent însă, nu mai putem vorbi de recrutare ca fiind o tranzacție. Cred că ne aflăm în etapa în care companiile au înțeles că angajații nu mai sunt doar o „forță de muncă” sau o „resursă”, iar candidații au înțeles că un job nu mai este doar un „loc de muncă” sau o „activitate profesională”.

Cred că asistăm la un proces de „umanizare” a relației dintre cele două părți: companiilor le pasă de oameni, se preocupă de siguranța lor, de bunăstarea lor mentală, emoțională și financiară, iar candidaților le pasă de contribuția pe care o pot aduce într-o organizație și de dobândirea unei semnificații a efortului pe care ei îl depun.

Toate acestea au schimbat și modul în care unii se prezintă în fața celorlalți atunci când își doresc să construiască ceva împreună.

Dar schimbarea s-a petrecut nu numai la nivel de percepție, ci și la nivelul comunicării între cele două părți. În ultimii ani, metoda recrutării prin intermediul canalelor de Social Media este foarte des utilizată de recrutorii români. Șansele de a ajunge la un public țintă sunt mult mai mari decât pe platformele obișnuite de recrutare unde candidații depun efortul de a căuta un job disponibil în piață, iar asta pentru că există comunități gata formate, fie în funcție de interesul pentru o anumită industrie, fie în funcție de tipul de studii (ex: absolvenții unei anumite forme de învățământ). De asemenea, cu un simplu „share” există posibilitatea de a distribui un anunț postat pe aceste canale, către alte sute și mii de potențiali candidați. Ideea care stă la baza acestui fenomen este simplă: informația care ajunge cel mai repede la publicul țintă, cu efort cât mai redus, este cea care are șansele cele mai mari de a genera rezultate.

O altă metodă este cea a SMS-ului de recrutare, care are la bază același principiu (viteză mare și efort minim) și poate genera rezultate din ce în ce mai bune. Practic, o agenție poate apela la servicii de transmitere a unui mesaj text (cu un link de acces sau telefon inclus) către o audiență selectată pe anumite criterii, direct pe telefonul acesteia. Persoana nu are de făcut decât să acceseze link-ul sau să apeleze un număr de telefon și primește toate informațiile necesare pentru locul de muncă oferit. De obicei, această metodă se practică pentru acea categorie de candidați care nu frecventează canalele online sau o fac foarte rar.

O altă metodă (indirectă) este și cea în care reprezentanți ai companiilor țin prezentări pentru studenții din cadrul facultăților cu profil de interes pentru recrutare sau la conferințe organizate pe anumite teme de actualitate din zona de resurse umane, recrutare, retenție etc.

Există câteva particularități sau diferențieri în cadrul procesului de recrutare, în special în domeniile cu joburi care presupun activitate fizică 99% din timp. Aici mă refer la meserii din industrii precum HORECA, construcții, servicii curățenie etc. La modul general, interviul se desfășoară în special la telefon și se bazează pe colectarea de informații de către candidat despre locație, program, salariu, beneficii, iar ceea ce contează pentru angajator este proba practică. În urma acestei probe, ambele părți decid sau nu angajarea.

 

Distribuie:

Ne puteti gasi si pe Facebook!

Dati-ne un LIKE si fiti la curent cu ultimele articole.