Cumpărături online fără frontiere, după intrarea în vigoare a noului regulament UE. Romanii pot cumpara online din orice tara europeana

Noul regulament care elimină geoblocarea nejustificată în mediul online în întreaga Uniune, intră de astăzi în vigoare. Europenii nu vor trebui să se mai teamă că un site web le va bloca accesul sau îi va redirecționa doar pentru că ei – sau cardurile lor de credit – provin dintr-o altă țară. Oriunde s-ar afla în UE, vor avea acces la bunuri și servicii online, anunţă Comisia Europeană.

„În 2015, 63 % dintre site-uri nu permiteau efectuarea de achiziții dintr-o altă țară a UE. Prin urmare, aproape două treimi dintre consumatorii care doreau să facă cumpărături online într-o altă țară nu puteau să facă acest lucru. La data de 3 decembrie punem capăt acestei practici. Ne dorim o Europă fără bariere, fapt ce presupune, printre altele, eliminarea barierelor din calea comerțului online”, spune Andrus Ansip, comisarul pentru piața internă, industrie, antreprenoriat și IMM-uri.

Statele membre sunt responsabile cu punerea în aplicare a regulamentului și trebuie să instituie structurile necesare care să asigure o demarare fără probleme a aplicării acestuia, anunţă CE.

Mai exact, statele membre trebuie să desemneze organismele însărcinate cu aplicarea acestei legi și organismele care urmează să le ofere consumatorilor asistență practică. În plus, statele membre trebuie să stabilească măsuri eficace, proporționale și disuasive aplicabile în cazul nerespectării regulamentului.

Comisia va efectua o primă evaluare a aplicării Regulamentului privind geoblocarea până în martie 2020. Această evaluare va acoperi posibila extindere a principiului nediscriminării în ceea ce privește accesul la bunuri și servicii pentru serviciile furnizate pe cale electronică, altele decât cele audiovizuale, a căror caracteristică principală este conținutul protejat prin drepturi de autor, cum ar fi cărțile electronice, muzica, jocurile și software-ul. Comisia va analiza, de asemenea, cu atenție dacă în alte sectoare, cum ar fi serviciile de transport și serviciile audiovizuale, mai există încă restricții nejustificate pe motive de cetățenie, loc de reședință sau sediu care ar trebui eliminate.

Consumatorii și întreprinderile – în special IMM-urile – manifestă un interes din ce în ce mai mare pentru cumpărarea și vânzarea în întreaga Uniune. Vânzările online de produse cresc cu 22 % pe an. Cu toate acestea, comercianții refuzau frecvent să le vândă clienților dintr-un alt stat membru al UE sau să le ofere prețuri la fel de avantajoase ca cele oferite clienților locali.

Regulamentul (UE) 2018/302 („Regulamentul privind geoblocarea”), care intră în vigoare la 3 decembrie, își propune să ofere mai multe oportunități consumatorilor și întreprinderilor de pe piața internă a UE. Mai precis, acesta abordează situațiile în care unor clienți nu li se permite să cumpere bunuri și servicii de la comercianți situați într-un alt stat membru, nici măcar în aceleași condiții ca și cetățenii țării respective, doar din cauza cetățeniei sau a locului în care își au domiciliul sau sediul. În 2015, în urma unui sondaj al Comisiei a rezultat că numai 37 % din site-uri le-au permis efectiv clienților transfrontalieri să ajungă la etapa finală înainte de finalizarea achiziției prin introducerea detaliilor de plată.

Regulamentul privind geoblocarea face parte dintr-un set mai amplu de măsuri care vizează stimularea comerțului electronic în cadrul pieței unice, care include și Regulamentul revizuit privind cooperarea în materie de protecție a consumatorului, noile norme privind serviciile de livrare transfrontalieră de colete, noile norme privind contractele digitale și noile norme în materie de TVA pentru comerțul electronic.

sursa: ph-online.ro

Related posts

Leave a Comment

2 + one =