Ceaiul matcha și beneficiile sale

Nu mai este niciun secret din faptul că faimosul ceai verde este un ingredient recomandat pentru o dietă sănătoasă. Însă o alta formă ceva mai deschisă la culoare a acestuia a început să capete multă popularitate: ceaiul matcha. Iată tot ce trebuie să știți despre această băutură.

Ce este mai exact ceaiul matcha?

Matcha este un tip de ceai verde obținut prin mărunțirea frunzelor tinere într-o pudră verde-deschis. Pudra se amestecă mai apoi cu apă fierbinte formand ceaiul. Această combinație este diferită de prepararea unui ceai verde clasic, unde frunzele sunt infuzate în apă fierbinte și mai apoi scoase. Aceasta este ca și cum “ai fierbe spanacul, l-ai arunca apoi pe tot și ai bea doar apa”, afirmă Louise Cheadle, co-autoarea The Book of Matcha si co-proprietara companiei de ceai Teapigs. “Vei rămâne cu niște nutrienți, însă vei arunca cea mai bună parte”. Cu ceaiul matcha, consumi și frunzele.

Frunzele de matcha sunt crescute la umbră constantă. Această strategie crește cantitatea de clorofilă din frunze, ceea ce le face atât de verzi si hrănitoare. Frunzele sunt culese manual, iar codițele lor sunt scoase și aruncate. Potrivit lui Cheadle, frunzele sunt mărunțite în mod tradițional cu ajutorul pietrelor de granit într-o pudră extrem de fină. “Durează aproximativ o oră sa mărunțim frunzele și totul se face la întuneric pentru a proteja nutrienții”, afirmă aceasta.

“Cele mai bune frunze matcha provin din Japonia, unde se cresc de secole și sunt integrate în tradiționala ceremonie a ceaiului”, a mai adăugat ea.

Care sunt beneficiile ceaiului matcha?

Matcha, ca și alte ceaiuri verzi conține o clasă de antioxidanți numiți catechine. Matcha este bogată într-o catechină numită EGCG (galat de epigalocatechină), despre care se crede ca are proprietăți anti-cancerigene. Studiile leagă consumul de ceai verde de multe beneficii ala sănătății, precum prevenirea bolilor cardiace, diabetului de tip 2 și chiar a cancerului.

Totuși, este important de notat că o mare parte a studiului menționat mai sus nu se bazează pe studii clinice care pot demostra științific că ceaiul verde are vreun beneficiu. Este bazat pe cercetări asupra unor eșantioane ala populației unde au fost analizate grupuri de oameni ce beau ceai verde ce au fost mai apoi comparate cu alte grupuri care nu beau. Ele au arătat o asociere între ceaiul verde și o sănătate mai bună, însa nu au reușit să demonstreze o relația clară de cauzalitate. Iar matcha a fost studiat și mai puțin decât ceaiul verde infuzat clasic.

Totuși, au fost făcute câteva descoperiri interesante. Un studiu din 2014 a analizat în 25 de etape legătura dintre ceai si presiunea arterială si a ajuns la concluzia că oamenii care beau ceai – în special verde – pentru cel putin 12 săptămâni, au o presiune arterială mai scăzută semnificativ decât înainte. Un alt studiu, din 2011, afirmă că băutul de ceai pare a fi legat și de niveluri mai scăzute de colesterol (nociv) LDL, însă este nevoie de mai multe studii. Iar pentru că matcha este un tip de ceai verde, acesta prezinte beneficii similare, însă nu există încă suficiente studii în acest sens.

Cât de mult se aseamănă matcha cu ceaiul verde?

Atât ceaiul verde infuzat în mod clasic cât și ceaiul matcha conțin cafeină, dar mai puțină decât cafeaua sau ceaiul negru. Însă matcha pare că are mai multă cafeină decât ceaiul verde infuzat tradițional. De asemenea matcha conține mai multe catechine per gram decât cel verde clasic, însă este și semnficativ mai scump.

Cum se prepară ceaiul matcha?

Pudra matcha și apa fierbinte trebuie amestecate împreună. Este recomandat să folosiți un filtru de ceai pentru a filtra ceaiul matcha într-un castron și a obține un lichid cât mai fin. Amestecați cu apă fierbinte încontinuu pentru a obține un ceai spumos. Unii oameni adaugă pudra în alte lichide fierbinți, precum lapte, pentru a obține un matcha latte.

Related posts

Leave a Comment

13 + 20 =