Turiștii români care au plătit în avans concedii pentru perioada de Paște, dar și pentru perioada următoare, au la dispoziție două variante: reprogramarea lor sau anularea și rambursarea banilor.
Povestea este însă mai complicată de atât. În condițiile în care rambursarea este o problemă pentru majoritatea hotelierilor care sunt acum foarte afectați de criză, unele agenții de turism încearcă să își convingă clienții să îți reprogrameze vacanțele. La fel fac și reprezentanții Federației Industriei Hoteliere din România.
Pe scurt, oamenii au plătit la agenții, agențiile au plătit mai departe iar hotelurile au folosit banii: renovare, taxe la stat, plata angajaților.
”Evident că turiștii trebuie să meargă în concediu pentru că au plătit și este absolut normal să se întâmple așa. Problema apare când nu mai poate merge în perioada pentru care a plătit.
Totuși, oamenii sunt foarte înțelegători în cea mai mare proporție. Le explicăm că banii nu sunt pierduți.
Noi, ca agenție, am dat banii mai departe către hoteluri și hotelurile la rândul lor i-au investit. În renovări, în salarii… Deci banii pe care i-au plătit oamenii nu mai sunt la noi. La rândul nostru, și noi, din comision am plătit taxele la stat, angajații. Am reprogramat tot ce am avut de Paște.
Deocamdată pentru vară nu avem reprogramări, lumea este optimistă, ba chiar am avut solicitări pentru luna august, pentru Bulgaria” a spus Adrian Degan, proprietarul Agenției de Turism Focus Tour.
Acesta spune că impactul pe care îl resimte este foarte mare. Încasările au căzut de tot, dar totuși oamenii muncesc la relația cu clienții: consiliere și reprogramări.
În cazurile în care oamenii nu acceptă reprogramarea concediului plătit, aceștia pot apela la prevederile contractuale.
Hotelierii preferă însă reprogramarea, având în vedere situația prin care trece industria.
Președintele Federației Industriei Hoteliere din România, Călin Ilie a declarat pentru G4Media că în majoritatea cazurilor s-au făcut reprogramări și nu returnări de fonduri: ”Pentru că s-a mers pe încredere; cei care și-au făcut rezervările din timp în sisteme early booking sunt de regulă turiști experimentați, cu discernământ, care an de fac rezervarile în același mod, și ei știu care sunt condițiile contractuale ale acestor vacanțe”.
Acesta a explicat și că pierderile din industrie sunt de aproximativ 30% în primul trimestru și de 85-95% în cel de-al doilea, în funcție de cât de repede se vor redeschide unitățile de cazare și restaurantele.
”Putem vorbi de un volum mai mare de vacanțe plătite în avans dacă ne referim la plecările turiștilor români în străinatate pentru vacanța de vară șă dacă vorbim de rezervările de la mare sau munte, atât interne cât și incoming.
De altfel, Booking.com a anunțat încă din urmă cu o lună, pe site, faptul că clienții își pot anula gratuit rezervările.
Airbnb, celălalt jucător mare din industrie, a avut un mesaj mai ambiguu legat de politica de anulare. Inițial a anunțat o perioadă de o lună în care se pot anula rezervările, dar ulterior CEO-ul Airbnb, Brian Chesky, și-a cerut scuze pentru modul în care compania a comunicat politica de anulare și a plusat cu o finanțare de 10 milioane de dolari pentru gazdele cu ratinguri mari și cu o rată de anulare de un procent.
În încercarea de a rămâne pe linia de plutire, concurenții Airbnb, cum ar fi Booking.com și Expedia, au cerut Uniunii Europene să le includă în orice măsuri de salvare vor fi adoptate pentru sectorul turistic.
La nivelul Ministerului Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, Direcția Generală Turism a fost instituit un call-center pentru persoanele care au întrebări referitoare la reprogramarea călătoriilor, anularea acestora și implicit rambursarea sumelor achitate pentru pachetele de servicii, în contextul situației epidemiologice actuale. Numărul de telefon este pus la dispoziție este 0751 122 311. Numărul este însă foarte solicitat și este ocupat.
Dati-ne un LIKE si fiti la curent cu ultimele articole.