Bona sau gradinita? Sfatul psihologului

Este mai bine cu bona sau la gradinita? Sfatul psihologului poate sa nu fie cel mai folositor intr-o asemenea dilema, ci mai degraba informatiile pe care el le detine. Uneori, nu de sfaturi au parintii nevoie, ci de informatii clare. Ce lucruri avem nevoie sa stim despre copilul mic, pentru a decide daca este mai bine cu bona sau la gradinita?

Multe gradinite au portile deschise pentru copii, incepand cu varsta de 3 ani. Indiferent daca micutul creste alaturi de bona sau de educatoare si alti copii, adultul responsabil de dezvoltarea lui trebuie sa stie cateva lucruri esentiale despre copii. Psihologii arata ca sunt lucruri care trebuie implinite, in cresterea si educatia copilului. De aceea, ele devin criterii, cand vrei sa alegi un raspuns la intrebarea din titlu. Care sunt acestea?

Bona sau gradinita: Ce nevoi au copiii intre 3 si 6 ani?

Perioada dintre 3 si 6 ani este cea mai dinamica si mai bogata perioada din dezvoltarea copilului si a viitorului adult. Cei trei ani sunt esentiali in dezvoltarea lui, pentru ca aici se “construieste” copilul, folosind toate informatiile pe care le-a absorbit din mediul in care a crescut, in primii trei ani de viata. Primii trei ani din viata au fost de explorare, iar acum copilul “scoate din depozit” tot ceea ce a cunoscut prin simturi. Toate aceste informatii le asambleaza acum in persoana care devine. Adica acum se formeaza deprinderile, acum se dezvolta inteligenta si puterea fizica, acum isi manifesta in mod activ memoria si vointa. Copilul devine mai accesibil, putem discuta cu el si il putem impacta mai usor. Incapatanarea lui nu mai este oarba, ci urmareste un scop clar. Daca intelegem ce nevoie il impinge si care ii este scopul, ii putem oferi alternative pe care el sa le accepte. Copilul si adultul se inteleg mai usor si coopereaza.

Maria Montessori a observat ca procesul de adaptare la mediu (din punct de vedere emotional, dar mai ales fizic) din perioada 3-6 ani, va dura intreaga viata. Maria Montessori, binecunoscuta femeie medic si educator din Italia anilor 1900, este cea care a pus bazele educatiei Montessori, ale carei efecte asupra dezvoltarii copilului sunt recunoscute astazi in toata lumea.

Intre 3 si 6 ani, copilul isi formeaza deprinderile prin repetarea la nesfarsit a acelorasi miscari. De aceea, de exemplu vom vedea copii care curata castraveti sau care spala o farfurie minute in sir, uneori ore in sir, de-a lungul multor zile. Parintii care nu cunosc specificul acestui interval de varsta, se ingrijoreaza. Dar este firesc pentru un micut de 3-4 ani sa persiste vreme indelungata intr-o activitate practica. Repetand miscarile mainii pe castravete, informatia ajunge, prin nervi, la creier. Astfel, devine deprindere.

De aceea, exercitiile de viata practica sunt esentiale pentru copil, care trebuie incurajat si caruia trebuie sa i se arate in cel mai mic detaliu CUM se face in mod corect, cap-coada, o activitate: cum se deschide si de inchide usa, cum se ridica, se deplaseaza si se aseaza pe podea un scaunel, cum sa te speli si sa te stergi pe maini, cum sa cureti morcovi sau castraveti, cum sa maturi pe jos, cum sa stergi masa etc.

Bona sau gradinita: Copilul de 3-6 ani si dezvoltarea fizica

Perioada de dezvoltarea a copilului, dintre 3 si 6 ani, nu poate fi echivalata ca intensitate decat cu cea a pubertatii. Acum au loc marile transformari fizice in corpul copilului si se desfasoara procesul de adaptare a organismului la mediu si la cerintele lui. La 3 ani jumatate, daca parintii ii dau libertatea, supraveghindu-l indeaproape, un copil normal deja taie fructe si face sandvisuri. El este capabil (si vrea!) sa faca aceste lucruri. La 4 ani, increderea copilului in propriile puteri creste in mod evident.

Foarte activ, micutul iubeste provocarile, devine un adevarat aventurier si ii trebuie un spatiu intins, atunci cand iese la joaca. Nu se mai multumeste cu spatiul camerei sale ori cu cele trei incaperi ale apartamentului. Acum poate invata cum sa mearga pe o bicicleta cu doua roti, cum sa dea suturi in minge si cum sa o prinda cu ambele maini. Acum are nevoie de multa activitate care sa ii solicite bratele si incheieturile. Incepe sa foloseasca foarfecele in mod corect. Si tot acum incepe sa deseneze oameni, de vreme ce capata o vedere mult mai obiectiva asupra imaginii unui om.

La 5 ani, copilul are un ascutit simt al echilibrului si isi coordoneaza bine miscarile. Invata sa mearga pe patine si pe role. Devine destul de dur in joaca lui, pentru ca are multa putere fizica, dar nu la fel de mult autocontrol. Cand deseneaza, se vede ca isi imbunatateste pe zi ce trece precizia si tehnica.

Deja, inspre varsta de 6 ani, se intampla foarte multe schimbari in corp, ca o incununare a anilor anteriori. Copilul creste repede, corpul lui se intinde neasteptat. El se poate inalta brusc – acest fenomen este firesc atunci cand copilul nu a crescut in mod constant. Si devine deodata foarte impiedicat. Scapa lucruri pe jos, se loveste, are multe astfel de accidente, pe care nu le avea la 5 ani. Este normal, de vreme ce perioada aceasta de crestere, de innoire a proportiilor corpului, este dificil de gesionat de cel mic. De aceea, copilul are nevoie acum de multa activitate care sa ii exerseze dexteritatea, rafinarea motricitatii fine: de la scris (care se dezvolta acum foarte mult), pana la impletit, cusut, innodat.

Bona sau gradinita: Adultul si dezvoltarea fizica a copilului

Este important ca adultul care insoteste copilul intreaga zi, sa aiba cunostinta despre aceste transformari. Indiferent ca este bona sau educatoarea de la gradinita. Bona sau educatoarea ii va pune la dispozitie activitati potrivite, nici prea grele, nici prea usoare, pentru ca ambele ii pot incetini dezvoltarea. Il va incuraja si va avea rabdare cu cel mic. Fiecare copil are ritmul sau si nu trebuie fortat sau comparat.

Dezavantajele si avantajele sunt impartite. Bona are ocazia sa il observe indeaproape pe copil, sa stie in fiecare etapa de dezvoltare a acestuia, pe unde se situeaza, ce are nevoie, ce poate face si ce il intereseaza. Daca este dedicata, sincera, bona il poate ajuta foarte mult pe copil, odata ce mediul de acasa ii pune la dispozitie materiale potrivite varstei acestuia.

Dar tot il poate pune in umbra, il poate subestima sau sufoca. O bona prea afectuoasa, prea comoda sau prea putin indrazneata nu ii va da in ruptul capului unui copil cutitul in mana sa taie banana, nici macar pe cel de plastic! Sau va scrie ea in locul lui adresele pe scrisoarea desenata catre Mos Craciun, mai ales daca cel mic o roaga cu voce plangareata. Ori, un copil de 6 ani care este incurajat sa copieze singur literele din alfabet, o va face pana la urma, daca vrea cu adevarat.

La gradinita, dezvoltarea fizica a copilului are adeseori un mediu propice, pentru ca spatiul si mediul sunt amenajate in special pentru nevoile copiilor. Insa educatoarea, din nou, trebuie sa fie un om “de calitate”, pentru a nu incerca sa compare sau uniformizeze copiii. Este dificil ca, intre 25 de copii, sa poti oferi atentie suficienta fiecaruia, sa il poti observa indeaproape, sa il insotesti in incercarile si cuceririle lui. Din fericire, copiii se au aici unii pe altii: asa ca rolul adultului devine esential in gestionarea intregului grup si in dezvoltarea emotionala a acestuia si a copiilor. Fie ca este bona sau educatoare, copilul are nevoie de un pedagog sensibil.

Bona sau gradinita: Copilul si siguranta emotionala

Intre 3 si 6 ani, copilul este inca destul de egocentric, dar invata cu usurinta bunele maniere, ceea ce il ajuta in socializare. Copiii vor spune cu meticulozitate “Multumesc” si “Te rog”, daca sunt invatati sa o faca. Aceasta este perioada cand bunele maniere “prind” cel mai bine, asa ca bona sau educatoarea de la gradinita va trebui sa stie acest lucru si sa il invete pe copil.

Acest interval de varsta este dominat de o nevoie a copilului pentru ordine (ordine in lucruri, in mediul sau, in programul zilnic, in obiceiuri), asa ca adultul trebuie sa ii ofere aceasta ordine. Daca este neaparat nevoie sa schimbe rutina zilnica, bona trebuie sa stie ca micutul va fi tulburat, iritat si confuz. Este necesar sa ii explice si sa ii ofere un element care sa pastreze consistenta (pranzul la aceeasi ora, in acelasi loc, in aceeasi ambianta / somnul de pranz in acelasi interval orar / plimbarea de seara in acelasi parculet etc).

La gradinita, daca au loc schimbari de mobila sau reamenajari, acestea presupun ca se strica ordinea. Cel mai bine ar fi ca acestea sa aiba loc in vacante, urmand apoi o perioada de re-adaptare pentru copii. Sau, o alta varianta este de a le explica micutilor ce urmeaza sa se intample si de a-i implica in amenajare. Astfel, ei vor lua parte la noua ordine. Adultul care insoteste copilul trebuie sa fie constient de asta si sa ii acorde importanta cuvenita.

Intre 3 si 6 ani, copilul are nevoie de permanenta in contactele sociale. De aceea, alegerea unei bone devine un proces cu o mare miza. Ea ar trebui sa fie una si buna. Perindarea adultilor care sa aiba grija de copil afecteaza dezvoltarea emotionala a acestuia. El devine nesigur, tulburat, se simte fara incredere si fara sprijin. Copilul are nevoie sa se ataseze de un adult, si acesta sa ramana langa el! Din acest punct de vedere, daca nu sunteti siguri de bona, dar cunoasteti o educatoare in care aveti incredere, mai sanatoasa se anunta a doua varianta.

Tot acum, copilul incepe sa inteleaga emotiile din spatele gesturilor. De aceea, comunicarea nonverbala a bonei sau a educatoarei este esentiala. Ce fel de om este bona sau educatoarea? Are o dragoste sincera fata de copii, are rabdare si intelegere, stie sa incurajeze si sa ierte? Si, mai ales, stie sa comunice copilului sentimente pozitive, nu pe cele negative, constiente sau refulate? Stie bona sau educatoarea sa priveasca in ochii unui copil?

Bona sau gradinita: Copilul si privirea adultului

Cum vrem sa fie bona? Cum vrem sa fie educatoarea? Intr-o zi, stand pe margine si privind clasa de gradinita de 3-6 ani a unei prietene, am observat dinamica dintre copii si pedagog.

Ce frumoasa este blandetea femeilor in fata copiilor! Contactul vizual al copilului: neinfranat, provocator, curajos, senin, plin. Ca o explozie de soare sau de luna. Indrazneala, abandonul lui; el vine cu totul… Copilul vine cu sufletul pe masa. Ca o inima vie in palma unui chirurg. Un copil este un om gol-golut si vulnerabil.

Si femeia il priveste, il primeste, ii sopteste. Femeia care nu fuge din fata privirii lui, care nu se incrunta, nu se sperie, nu cauta sa-l distreze, nu crede ca “stie ea prea bine”… Ci ramane simpla, calda, in fata ochilor copilului, asteptandu-l. Ca o alta inima.

Oare ne dam noi seama cu ce amintiri raman copiii din privirile noastre?…

Bona sau gradinita ramane decizia parintilor, pentru ca numai ei isi cunosc copilul. Unde crezi ca pot fi cel mai bine indeplinite nevoile copilului tau? Alaturi de o bona sau intr-un mediu pregatit, precum gradinita?

Sursa: Qbebe.ro

Related posts

Leave a Comment

13 + four =