Grupul de lucru al Consiliului Fiscal, format din economiști și experți reputați ai României, a făcut zob imaginea ANAF-ului. Specialiștii au arătat că instituția este formată din inspectori nepregătiți, care pierd procese pe bandă rulantă și care forțează interpretarea legii provocând falimentul firmelor. Totodată, serviciile oferite de ANAF sunt gândite pentru a consuma cât mai puțin energia funcționarilor publici, și nu pentru a facilita contribuabilului conformarea fiscală, arată economiștii.
Calitatea inspecțiilor fiscale ale ANAF-ului este foarte slabă, au arătat economiștii și experții din grupul de lucru al Consiliului Fiscal, care a analizat situația României. Procentele în care ANAF pierde în instanță sunt de circa 40%, ceea ce arată deficiențe în pregătirea organelor fiscale, precum și practica de a forța interpretarea legii cu consecința declanșării falimentului companiilor aflate în astfel de dispute de natură fiscală, au precizat experții Consiliului Fiscal.
În același timp, fundamentarea insuficientă și eronată a unor acte de control poate favoriza un contribuabil neonest, prin soluționarea favorabilă, în instanță, a contestației depuse de acesta. ”Complexitatea legislației fiscale descurajează contribuabilii de bună credință, iar complexitatea formularelor, modul opac și deseori contraintuitiv de completare are un impact negativ asupra conformării. Serviciile și soluțiile oferite de ANAF sunt în principal gândite pentru a consuma cât mai puțin energia funcționarilor publici și nu pentru a facilita contribuabilului conformarea fiscală. Totodată, există o multitudine de declarații și formulare, de multe ori inutile, iar procesul de renunțare la declarații presupune, de multe ori, comasarea acestora într-una mai mare. Ca exemple – declarația privind cifra de afaceri obținută în anul anterior (care se poate însuma din declarațiile depuse de contribuabil în anul precedent) sau declarația unică folosită de persoanele fizice, născută din comasarea a altor 4-5 declarații diferite”, arată Consiliul Fiscal.
Economiștii mai semnalează faptul că sistemele de evidență fiscală a persoanelor fizice sunt învechite și raportează continuu erori și, pe lângă faptul că demotivează contribuabilul de bună credință, cel mai probabil nu optimizează gradul de colectare a taxelor. O altă problemă identificată este lipsa formularelor pre-completate, astfel că, în măsura în care ANAF are deja toate informațiile despre un anumit contribuabil, acele informații nu ar mai trebui completate de la zero de contribuabil, ci ar trebui să se regăsească pre-completate în formulare. ”În ciuda impunerii de către ANAF contribuabililor să se înroleze în Spațiul Privat Virtual (SPV), începând cu 1 martie 2022, pentru a comunica doar electronic, ANAF nu a digitalizat toate declarațiile sale. Recent, ANAF a venit cu precizarea că formularele nedigitalizate se scanează și se trimit pe email sau se încarcă, pentru a fi preluate <<de mână>>, în SPV. Call center-ul nu se adresează problemelor cetățenilor simpli și nu este dublat de tehnologii care să soluționeze eficient și să ofere orientări pentru întrebările simple”, se mai precizează în analiza experților Consiliului Fiscal.
Ministerul Finanțelor și ANAF nu au reacție atunci când sesizează pe piață comportamente generalizate ale contribuabililor pe care le consideră neconforme cu legislația, susțin economiștii. Aceștia mai arată că ani de zile după generalizarea fenomenului încep controale tematice având ca efect scoaterea de pe piață a unor contribuabili prin prisma sancțiunilor impuse (debite suplimentare, dobânzi și penalități de întârziere). Și asta în timp ce în țările europene, odată sesizat un astfel de comportament, organul fiscal se angajează într-o campanie de mediatizare a situației identificate și de motivare a contribuabililor de a se conforma.
Dati-ne un LIKE si fiti la curent cu ultimele articole.