9 motociclete care au jucat roluri importante în războaie

Poate nu atât de aclamată ca alte vehicule precum tancurile sau avioanele, motocicleta a fost eroul motorizat care și-a scris partea ei importantă de istorie.

 

Iată o listă cu câteva dintre cele mai remarcabile:

Harley-Davidson 17F/J

Țară: SUA
Anul introducerii: 1917
Război: Primul Război Mondial

La cererea expresă a generalului Pershing, Harley-Davidson a dezvoltat modelul 17F/J care ar fi trebuit să ajute trupele americane la capturarea revoluționarului Pancho Villa. Deși faimosul mexican nu a fost prins atunci, performanța pe care 17F/J a arătat-o traversând deșertul a făcut ca dintr-o comandă de numai 12 unități – să se transforme în 20 000 de Harley-Davidson până la sfârșitul Primului Război Mondial. Modelul 17F/J avea un motor de 1000 cc care scotea 15 cai putere cuplat la o transmisie simplă cu trei viteze montată pe rezervor.

Motocicletele erau echipate cu numeroase accesorii – ataș pentru pasageri, tărgi, scuturi și mitraliere automate. De asemenea, erau rapide (pentru acea vreme) și rezistente fiind capabile să depășească provocările din teren cu ușurință.

Indian Powerplus Big Twin

Țară: SUA
Anul introducerii: 1916
Război: Primul Război Mondial

Indian a avut un rol major în Primul Război Mondial, producătorii participând atunci cu toate resursele companiei. Rezultatul a fost aproape 50 000 de motociclete Indian Powerplus Big Twin care mulțumită suspensiei spate avansate erau mai eficiente și mai ușor manevrabile ca cele de la Harley-Davidson.

După terminarea războiului, compania Indian a întâmpinat mari dificultăți în repoziționarea pe piață civilă, astfel că a reţeaua de distribuție a fost acaparată de principalul concurent – Harley.

Cel care a fost la un moment dat cel mai mare producator din lume, Indian Motorcycle, s-a întors în 2011 sub umbrela concernului Polaris și e pus din nou pe fapte mari – de data aceasta nu în război, ci pe piața consumatorului de rând.

Triumph Model H 

Țară: Anglia
Anul introducerii: 1915
Război: Primul Război Mondial

La începutul Primului Război Mondial, guvernul britanic avea nevoie de mijloace mai eficiente pentru a transmite mesaje importante în prima linie. Cum comunicațiile prin radio erau destul de înșelătoare, iar mesageria pe cai nu dădea rezultate prea bune, guvernul a decis să apeleze la mesageria pe două roți. După o lungă perioadă de testare, a fost ales modelul H de la Triumph. Motorul într-un cilindru de 499 cc răcit cu aer scotea doar 4 cai putere, însă și-a dovedit eficiența pe câmpul de luptă fiind poreclit ”The Trusty”. Până la sfârșitul războiului, 30 000 de unități au fost produse.

Harley-Davidson WLA

Țară: SUA
Anul introducerii: 1940
Războaie: Al Doilea Război Mondial și Războiul din Koreea

WLA a luat naștere prin modificarea modelului civil WL. Motocicletele cântăreau nu mai puțin de 250 kg și erau alimentate de un motor de 740 cc ”Flathead”. Au fost printre cele mai apreciate și iubite motociclete militare din istoria SUA. Peste 70 000 de unități au fost produse în efortul de război, multe dintre ele fiind trimise și ca ajutor aliaților – unul dintre ei fiind Uniunea Sovetică care a primit o flotă de 30 000 de unități.

După terminarea războiului, multe WLA Harley-Davidson au putut fi cumpărate de către civili așa născându-se moda pentru motoare custom, multe motociclete-simbol WLA bucurându-se de aprecierea pasionaților din întreaga lume chiar și în ziua de azi.

Norton WD16H

Țară: Anglia
Anul introducerii: 1911 (1932 în serviciul militar)
Război: Al Doilea Război Mondial

Asemenea camaradului ”Trusty” din Primul Război Mondial, Norton 16H a fost o motocicletă fiabilă care avea un monocilindru și o cutie de viteze în 4 trepte, iar mulțumită raportului excelent de putere vs. greutate era rapidă și agilă pe câmpul de luptă. Până la sfârșitul războiului Norton a produs peste 100 000 de motociclete WD16H pentru armata britanică.

Royal Enfield WD/RE

Țară: Anglia
Anul introducerii: 1939
Război: Al Doilea Război Mondial

Royal Enfield a fost încredințat să dezvolte mai multe motociclete de război, iar WD/ RE a fost cel mai memorabil model de departe.

Poreclită cu afecțiune ”Flying Flea” de către soldații englezi, motocicleta de 125 cc era destinată să fie debarcată în zonele de război cu parașuta, apoi preluată de către parașutiștii britanici infiltrați în spatele liniilor inamice.

”Flying Flea” era preferata militarilor pentru că motorul în doi timpi mergea pe orice combustibil și era suficient de ușoară pentru a putea fi cărată peste obstacolele din teren.

Kawasaki KLR650

Țară: SUA, alianța NATO
Data introducerii: 1987
Război: Operațiunea ”Furtună în deșert”

Cunoscută și sub numele de ”M103M1”, această versiune modificată a motocicletei KLR650 putea fi alimentată atât cu motorină cât și cu kerosen, scoțând un consum uluitor de 2,9 L la suta de kilometri.

Modelul M103M1 este popular și în prezent în infanteria marină americană mulțumită manevrabilității sale înalte, accelerației explozive și pentru că funcționează cam cu orice combustibil. Forțele Nato au de asemenenea câteva în dotare, iar forțele aeriene și armata SUA folosesc modelele M1030B1 și M1030 – însă niciunul nu funcționează pe motorină.

BMW R71

Țară: Germania
Anul introducerii: 1945
Război: Al Doilea Război Mondial

Așa cum tancurile naziștilor Panther și Tiger au uimit prin tehnologia avansată, și BMW R71 s-a dovedit superioară altor modele pe frontul de război.

R71 avea un motor boxer de 746 cc în 4 timpi, 2 cilindri și 22 cai putere, cutie de viteze în 4 trepte, fiind capabilă să prindă o viteză maximă de 95 km/h, respectiv 56 km/h cu ataș. Și-a arătat supremația în Nordul Africii când sistemul de ungere avansat prin picurare, primul de acest tip – în combinație cu supapele proiectate special pentru a reduce încălzirea motorului, raportul de compresie scăzut, cadrul dublu leagăn din ţevi sudate şi suspensia integrală, transmisia pe cardan rezistentă – toate au conclucrat pentru o performanță inegalabilă, spre deosebire de motocicletele cu lanț ale Aliaților care nu prea făceau față nisipului din deșert.

BMW R71 a fost cea mai rezistentă motocicletă de război, drept urmare a fost și printre cele mai copiate motociclete din lume, alături de altă motocicletă nemțească – DKW 125 Rt.

După ce au fost capturate de către Aliați (și nu numai), modelele BMW R71 au fost trimise acasă, dezasamblate până la ultima piuliță și folosite ca sursă de inspirație majoră pentru alte motociclete. Cum ar fi Harley-Davidson XA la americani, Ural M72 la ruși și Chang Jiang 750 la chinezi.

Zundapp KS 750 

Țară: Germania
Anul introducerii: 1939
Război: Al Doilea Război Mondial

O motocicletă senzațională care a făcut istorie este Zundapp KS 750 SS și a rămas cunoscută ca fiind prima motocicletă cu tracțiune pe ataș și cu sistem de blocare diferențial.

În 1937 Forțele Armate Germane cereau să fie îndeplinite următoarele condiții de la motocicletele militare:

– O motocicletă cu ataș trebuia să fie capabilă să transporte trei soldați împreună cu armele lor, muniție și echipamente complete, ceea ce însuma 500 kg în total;

– Trebuia să poată atinge o viteză maximă de 95 km/h, să mențină o viteză constantă de 80 km/h la drum întins și o viteză de 4 km/h în marș;

– Roțile să fie adaptate pentru anvelope offroad de 4,5″ X 16″;

– Garda la sol nu putea fi mai mică de 150 mm, iar carena trebuia să permită instalarea ușoară a lanțurilor anti-derapante.

La cererea Wehrmacht-ului, Zundapp și BMW și-au unit eforturile pentru a crea un enduro redutabil, capabil să facă față celor mai extreme condiții – Zundapp KS 750.

Zero XXM

Țară: SUA
Data introducerii: 2013
Război: niciunul

Deși nu a participat la niciun război (încă), o vom menționa și pe electrica Zero XXM pentru a sublinia mai bine transformarea motocicletelor din trecut în cele de azi.

Poate îi lipsește carisma, însă performanțele ei nu sunt deloc de neglijat.

Modelul Zero XXM este alimentat de un motor complet electric care scoate 54 cai putere și un cuplu maxim de 93.3 Nm, iar o încărcare a bateriei oferă peste 3,5 ore autonomie.

Rapidă, manevrabilă și mai ales silențioasă, fără cerințe mari de întreținere – este vehiculul perfect pentru operațiuni militare care cer discreția maximă, fiind dezvoltată strict pentru U.S. Special Operations Forces.

sursa: evo-moto.ro

Related posts

Leave a Comment

3 + fifteen =