100 de milioane euro din fonduri europene pentru renovarea și modernizarea Gării de Nord din București

Gara de Nord din București, cea mai mare stație feroviară a României intră peste câteva săptămâni într-un proces capital de renovare și modernizare!

Investiția, în valoare de peste 100 de milioane de euro, va fi asigurată din fonduri europene și presupune printre altele înlocuirea șinelor, construcția unei parcării moderne și montarea unei cupole gigant, cu panouri de electricitate. Pe durata lucrărilor, unele trenuri vor fi deviate în gările Basarab și Herăstrău. Investiția ar urmă să fie gata în 2022, estimează conducerea CFR.

Piatra de temelie a gării a fost pusă la 10 septembrie 1868 în prezența lui Carol I, pe un loc ales de domnitor.

Din 13 septembrie 1872, când s-a inaugurat această gară, s-a dat în exploatare circulația feroviară pe linia RomanGalați–București–Pitești. Stația a fost denumită inițial Gara Târgoviștei (pentru că artera numită astăzi Calea Griviței se numea pe vremea aceea Calea Târgoviștei) urmând ca în 1888 să ia denumirea actuală.

Chiar dacă la început această gară nu era concepută pentru a deveni principala gară a Bucureștiului, odată cu trecerea anilor aceasta a devenit principalul nod feroviar al Capitalei dar și al României.

Ea a fost construită între anii 18681872 fiind concepută în formă de U formată din două corpuri paralele legate la capătul dinspre ateliere de un alt corp în orientare perpendiculară, și de-a lungul timpului i s-au adus modificări.

Gara de Nord a început să devină neîncăpătoare încă din 1880, iar în 1928 gara avea șase linii pentru plecări și patru linii pentru sosiri.

Din august 1944 s-au refăcut instalațiile de centralizare electrodinamică din gară, iar liniile și peroanele au fost prelungite pentru a se obține lungimi utile de 350 m.

Perioada dintre 1950 și 1990 a cunoscut o creștere foarte mare a traficului feroviar, dar din anul 1990 numărul călătorilor a scăzut de câteva ori, proces care s-a manifestat în toată România.

În anul 2004 a fost declarată monument istoric. În lipsa investițiilor, gara are acum mari probleme, mai ales din cauza infiltrațiilor care afectează corpul clădirii.

Cea mai mare gara a României nu a mai fost supusă unor reparații capitale de 20 de ani.

Din acest motiv, edificiul nu îndeplinește standardele unei gări demne de o capitală europeană. Pereții crăpați, acoperișurile peroanelor mâncate de rugină, prin care plouă, sunt doar câteva probleme care crează disconfort călătorilor.

CFR Infrastructură va investi peste o sută de milioane de euro, bani europeni, în modernizarea gării. Pentru început, a fost comandat un studiu de fezabilitate care costă peste 3 milioane de euro.

Primele lucrări vor începe în iulie. Va fi demolat un corp de beton și în locul său va fi montată o linie pe care va sta cel mai vechi tren românesc, Călugăreni, cu cea mai veche locomotivă funcțională din Europa.

Angajații CFR sunt însă sceptici că lucrările vor fi gata din cauza schimbărilor repetate din Ministerul Transporturilor.

În a două etapă, este în plan construcția unei parcări cu 400 de locuri.

În timpul lucrărilor, unele trenuri vor fi deviate spre alte gări, Basarab și Herăstrău.

Conducerea CFR estimează că modernizarea va fi gata în 2022.

Related posts

Leave a Comment

ten − 9 =